لینک های دسترسی

Breaking News

آلمان خواهان وضع تعزیرات بیشتر بر بلاورس شد


هیکو ماس، وزیر خارجهٔ آلمان، گفته است که بلاروس نمی تواند اتحادیهٔ اروپا را تهدید کند
هیکو ماس، وزیر خارجهٔ آلمان، گفته است که بلاروس نمی تواند اتحادیهٔ اروپا را تهدید کند

هیکو ماس، وزیر خارجهٔ آلمان، روز سه شنبه،‌ نهم نومبر (۱۸ عقرب) خواهان وضع تعزیرات بیشتر علیه حکومت بلاروس شد.

این دپلومات ارشد آلمانی با نشر اعلامیه‌ای همچنین الکسندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس، را متهم کرد که از مهاجران با فرستادن آنان به مرز پولند سوء استفاده می کند.

آقای ماس گفت:‌"ما بر همه کسانیکه در قاچاق هدفمند مهاجران سهم دارند،‌ تعزیرات وضع خواهیم کرد."

این مقام ارشد آلمانی خطاب به رییس جمهور بلاروس همچنین گفت که آقای لوکاشینکو باید درک کند که محاسبات اش، موثر واقع نخواهد شد و تاکید کرد که اتحادیهٔ اروپا یکجا با هم کار خواهد تا "تعزیرات علیه رژیم لوکاشینکو تمدید و تشدید شود."

آقای ماس گفت که "اتحادیهٔ اروپا نمی تواند مورد تهدید قرار بگیرد."

اظهارات این دپلومات آلمانی در حالی بیان شد که هزاران پناهجو در سرمای شدید بین سرحد بلاروس و پولند که عضو اتحادیهٔ اروپا و ناتو است، گیر مانده اند.

مقام‌های پولندی روسیه و بلاروس را متهم کرده اند که این دو کشور با اعزام مهاجران به مرز پولند تلاش می کنند تا امنیت اروپا را تهدید کنند.

منتقدان و شماری از کشور های غربی از ماه‌ها به این سو گفته‌اند که لوکاشینکو پناهجویان را از شرق میانه به کشورش می‌کشد و سپس آنان را به سرحد اروپا اعزام می کند و این اقدام انتقامجویانه در برابر تعزیرات وضع شده از سوی اتحادیهٔ اروپا است.

کشور‌های اروپایی مدعی شده اند که این عملکرد بلاروس یک اقدام تلافی جویانه‌ای مینسک در برابر تعزیراتی است که به خاطر سرکوب مخالفان سیاسی بر آن کشور وضع شده است.

کشور های غربی پس از آن بر بلاروس تعزیرات وضع کردند که انتخابات ماه آگست ۲۰۲۰ آن کشور با ادعای تقلب گسترده و اعتراضات ضد تقلب انتخابات همراه بود. حکومت به رهبری لوکاشینکو اعتراضات حامیان دموکراسی را به شدت سرکوب کرد و ده ها هزار معترض را که خواهان شفافیت انتخابات بودند، دستگیر و توقیف کرد.

وزیر خارجهٔ آلمان وضعیت مهاجران را در مرز‌های اروپا "وحشتناک" توصیف کرد و گفت که رییس جمهور لوکاشینکو بازی پیچیده و خطرناکی را پیش گرفته است که خود نیز راه بیرون رفت از آنرا ندارد.

علاوه بر تقاضای وضع تعزیرات جدید بر بلاروس، آقای ماس گفته است که اتحادیهٔ اروپا همچنین آماده است تا در برابر سایر کشور‌ها و شرکت‌های هوایی و ترانسپورت زمینی دست بکار شود که در قاچاق انسان از شرق میانه به سمت سرحدات اروپا دخیل استند.

آقای ماس گفت که "به هیچ کس اجازه داده نشود که در فعالیت‌های غیر انسانی لوکاشینکو بدون مجازات دخیل شود."

افزایش شماری افرادی که به صورت غیرقانونی از سرحدات شرقی اتحادیهٔ اروپا به بلاروس عبور می‌کنند، فشار زیادی را بر آنعده از کشورهای عضو این اتحادیه وارد کرده است که نمی دانند چگونه با ورود مهاجران به مقیاس بزرگ مقابله کنند.

بلاروس از شرق با روسیه، از جنوب با اوکراین، از شمال و غرب با لتوانیا ، لتونی و پولند، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پیمان ناتو هم مرز است.

XS
SM
MD
LG