لینک های دسترسی

Breaking News

وضعیت بحرانی پناهجویان در مرز بلاروس و پولند


صدها پناهجو در مرز بلاروس با پولند در مقابل سیم‌های خاردار و صفی از مرزبانان پولندی که مانع ورود آنان می‌شوند در هوای بسیار سرد جمع شده اند تا با ورود به پولند خود را به کشورهای اتحادیه اروپا برسانند.

مقامات پولندی پس از آن که برخی از پناهجویان روز دوشنبه از چوب، بیل و سایر وسایل برای شکستن حصار مرزی استفاده کردند، خود را برای درگیری‌های بیشتر آماده کرده اند، و خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه بلاروس شدند.

پولند گفته است که تاکنون جسد هفت پناهجو را در اطراف مرز پیدا کرده اند و از کشته شدن بیشتر پناهجویان در بلاروس نیز گزارش شده است.

تا حال واضح نیست که این پناهجویان چرا و چگونه جان باخته اند.

در ماه های اخیر، هزاران مهاجر به ویژه از کشور های شرق میانه، افغانستان و افریقا از طریق بلاروس وارد کشور های اروپایی از جمله پولند، لتوانیا و لتونی شده اند و یا هم تلاش کرده اند تا از طریق بلاروس وارد این کشور ها شوند.

کشور های عضو اتحادیهٔ اروپا، الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس، را طراح سرازیر شدن مهاجران به کشور های اروپایی قلمداد کرده اند.

کشور های اروپایی ادعا کرده اند که آقای لوکاشینکو به خاطری وضع تعزیرات که به دلیل نقض حقوق بشر بر آن کشور اعمال شده است، تلاش می‌کند در یک اقدام تلافی جویانه، مهاجران را اجازه بدهد تا به کشور های اروپایی سرازیر شوند.

آندری دودا، رییس جمهور پولند در یک کنفرانس خبری در وارسا گفت: "رژیم بلاروس به شکلی بی نظیر به مرز پولند و اتحادیه اروپا حمله می‌کند. "

آقای دودا مسدود کردن کمپ مهاجران جوان از سوی بلاروس را تهاجمی از سوی این کشور خوانده و گفت که "ما باید آن را دفع کنیم".

پولند همچنین نسبت به افزوده شدن هزاران پناهجویان دیگر به جمع فعلی در پشت مرزهای این کشور ابراز نگرانی کرده است.

تصاویر ویدیویی که از این منطقه ارسال شده صدها پناهجو را نشان می‌دهد که در کنار سیم‌خاردار در مرز بلاروس و پولند ایستاده‌اند. در برخی تصاویر بعضی از این افراد بدون توجه به هشدارهای مرزبانان قصد ورود به خاک پولند را دارند. این پناهجویان نه راه پس رفتن دارند و نه راه پیشروی. روبرویشان مرزبانان پولندی اجازهٔ ورود نمی‌دهند و پشت سر شان نیروهای بلاروس که اجازه بازگشت نمی‌دهند. زنان و کودکان زیادی نیز در میان این افراد دیده می‌شوند.

براساس بعضی گزارش‌ها دولت پولند روز دوشنبه ۱۲ هزار نیروی نظامی را برای استقرار در مرزهای این کشور با بلاروس اعزام کرده است.

گروه‌های امدادرسان پولند را به نقض حقوق بین المللی پناهندگی برای عقب راندن پناهجویان به بلاروس به جای پذیرش درخواست‌ آنان متهم می‌کنند، اما پولند این اتهامات را رد کرده و می‌گوید که تمام اقداماتش قانونی است.

در همین حال ادارهٔ مهاجرت سازمان ملل متحد خواستار پایان دادن استفاده از افراد آسیب پذیر به عنوان ابزار سیاسی شد. همزمان با آن کشورهای اتحادیه اروپا تا حدی تسهیلات ویزه را برای مقامات بلاروس به حالت تعلیق درآورده است.

بلاروس از شرق با روسیه، از جنوب با اوکراین، از شمال و غرب با لتوانیا ، لتونیو پولند، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پیمان ناتو هم مرز است.

XS
SM
MD
LG