لینک های دسترسی

Breaking News

غنی؛ از آموزگاری تا ریاست جمهوری


Ghani Nawroz
Ghani Nawroz

محمد اشرف غنی، از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برندۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ششم میزان ۱۳۹۸ اعلام شد.

آقای غنی ۷۰ سال عمر دارد و در سال ۱۳۲۸ در ولایت لوگر به دنیا آمده است. او مکتب ابتداییه را در ولایت لوگر و دورۀ لیسه را در لیسۀ عالی حبیبیۀ کابل به اتمام رسانیده است.

آقای غنی پس از فراغت از مکتب، برای تحصیلات عالی به لبنان رفت و از پوهنتون امریکایی بیروت لیسانس و ماستری در رشتۀ علوم سیاسی گرفت.

محمد اشرف غنی در سال ۱۳۵۳ به افغانستان بازگشت و در پوهنتون کابل در رشتۀ مردم شناسی به تدریس آغاز کرد.

او در سال ۱۳۵۶ خورشیدی با دریافت بورسیۀ تحصیلی به ایالات متحدۀ امریکا رفت و از پوهنتون کولمبیای نیویارک در رشتۀ روابط بین المللی ماستری و سپس در رشتۀ مردم شناسی دوکتورا گرفت.

پیش از برگشت به افغانستان، آقای غنی در پوهنتون اورهوس دنمارک و چندین پوهنتون‌ معتبر ایالات متحده از جمله بریکلی و جانزهاپکنز تدریس کرده است. او همچنین پیشینۀ کار در دفاتر مختلف از جمله بانک جهانی را دارد.

پس از فروپاشی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ در اثر تهاجم به رهبری ایالات متحده، آقای غنی به افغانستان برگشت و به صفت مشاور ویژۀ ملل متحد در ایجاد حکومت موقت افغانستان نقش بازی کرد.

در آغاز حکومت حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، آقای غنی زمانی به صفت رییس پوهنتون کابل کار کرد و در آنجا انستیتوت موثریت دولتی را بنیان گذاشت.

او از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ به صفت وزیر مالیه کار کرد. راه اندازی کمپاین گسترده بر ضد فساد اداری، معرفی واحد پولی جدید، اصلاح نظام مالیاتی افغانستان از جمله کمپیوتری ساختن سیستم خزانه و ایجاد اصلاحات بنیادی در سیستم تعرفه های گمرکی از کارکردهای عمدۀ آقای غنی در وزارت مالیه بوده است.

در سال۲۰۱۰ میلادی، آقای غنی ریاست روند انتقال مسوولیت‌های امنیتی از نظامیان خارجی به نیروهای افغان را عهده‌دار شد و این روند را تا سال ۲۰۱۴ تطبیق کرد.

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴، آقای غنی با عبدالرشید دوستم به صفت معاون نخست و سرور دانش به صفت معاون دوم ریاست جمهوری واردکارزارهای انتخاباتی شد.

نتایج انتخابات ۲۰۱۴ افغانستان که در آن آقای غنی برنده معرفی شد، از سوی عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی اش رد شد. کشمکش این دو رقیب سبب شد که جان کری، وزیر خارجۀ پیشین ایالات متحده وساطت کرده و حکومت وحدت ملی که در آن آقای غنی رییس جمهور و آقای عبدالله رییس اجراییه باشد، شکل گیرد.

آقای غنی را بیشتر اطرافیانش به صفت یک مدیر ژرف‌بین، کم حوصله، اکادمیک و بیش از حد پرتوقع معرفی می‌کنند.

محمد اشرف غنی، متاهل است و با رولا غنی، همسر لبنانی تبارش دو فرزند، یک پسر و یک دختر، دارد.

XS
SM
MD
LG