لینک های دسترسی

Breaking News

مک‌کانل پس از دیدار با غنی: بایدن خروج قوا را به تاخیر بیندازد


مچ مک‌کانل، برجسته‌ترین عضو جمهوریخواه مجلس سنای کانگرس ایالات متحده ابراز امیدواری کرده است که با توجه به پیشروی نظامی طالبان و احتمال خطر سقوط کابل به دست آن گروه، جو بایدن، رییس جمهور امریکا پالیسی خروج قوا از افغانستان را به تاخیر بیندازد.

آقای مک‌کانل روز پنجشنبه ۲۴ جون (سوم سرطان) در نخستین روز سفر دو روزۀ محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به ایالات متحده در مقر کانگرس امریکا با آقای غنی دیدار کرد. عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان نیز در این دیدار آقای غنی را همراهی می‌کرد.

مچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس سنای ایالات متحده پس از این دیدار با نشر اعلامیه‌ای گفت: "تصمیم رییس جمهور بایدن برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان که شرکای افغان مان را در مقابله با تهدیدات تنها رها می‌کند، آنگونه که مشاوران ارشد وی [بایدن] هم تصدیق کرده اند، ناگوار و مایۀ بدحالی فزاینده است".

آقای مک‌کانل استدلال کرده است که با بیرون شدن نیروهای امریکایی، طالبان جسور شده و در حال پس‌گرداندن پیشرفت‌های سال‌های پسین به ویژه در زمینۀ حقوق زنان، ودر صدد تصرف کابل اند. با اینحال، او تاکید کرده است که این "تراژیدی" قابل جلوگیری است.

از آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان به تاریخ اول می سال روان به اینسو، حملات طالبان بر ضد نیروهای امنیتی و دفاعی افغان شدت یافته و در چند هفتۀ اخیر چندین ولسوالی افغانستان به دست طالبان افتاده است.

آقای مک‌کانل با تکیه به گفته‌های مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده به شمول وزیر دفاع این کشور، هشدار داده است که با افزایش تحرک و شورش طالبان، القاعده خیال خیزش دوباره را در سر می‌پروراند.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده یک هفته پیش در جلسۀ استماعیۀ کانگرس امریکا گفت که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گروه‌های تندرو بین المللی مانند القاعده، در دو سال دیگر قادر خواهند شد امریکا و متحدین آنرا تهدید کنند.

سناتور مک‌کانل ابراز امیدواری کرده است تا رییس جمهور جو بایدن پالیسی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را به تاخیر بیندازد.

باب منندز، رییس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده نیز در یک پیام تویتر نوشته است که با رییس جمهور غنی و آقای عبدالله دیدار خواهد کرد. آقای منندز در ادامۀ این پیام نوشته است: "با توجه به پیشرفت‌های اخیر نظامی طالبان، اقدامات در مورد حفاظت از زنان و دختران [افغان] و اینکه امریکا چگونه می‎تواند ثبات در افغانستان را حمایت کند، بحث خواهیم کرد."

آقای غنی و هیات همراهش – عبدالله عبدالله، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون حقوق بشر و شماری از مقامات حکومتی و اعضای هیات مذاکره کننده حکومت افغانستان- صبح پنجشنبه ۲۴ جون به وقت واشنگتن دی سی، وارد امریکا شدند.

XS
SM
MD
LG