لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: باید به تعریف مشخصی از صلح برسیم


آقای غنی تاکید کرده است که مدیریت و رهبری گفتگوهای صلح بدست دولت افغانستان است
آقای غنی تاکید کرده است که مدیریت و رهبری گفتگوهای صلح بدست دولت افغانستان است

همزمان با تشدید تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان، اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان می‌گوید که مهم است تا کشورش به تعریف مشخصی از صلح برسد.

آقای غنی که از طریق یک ویدیو کنفرانس در دانشگاه جانس هاپکینز امریکا صحبت می‌کرد، گفت که نیاز است تا تمامی جناح‌های درگیر، در جریان روند مصالحه به تعریفی از صلح دست یابند که همه‌شمول بوده و نیز منجر به تامین امنیت در افغانستان شود.

او گفت: «صلح، یک واقعه نیست، بلکه یک روند است تا در طی آن، چگونگی رسیدن به توافق فهمیده شود. ما نیاز داریم تا با هم یکجا نشسته و صلح مورد نظر خود را تعریف کنیم.»

آقای غنی افزود: «هیچ مسله‌ای بیرون از دایره گفتگو نیست. ما باید با فکرهای باز به مذاکره رو بیاوریم. ولی آنچه که در این مذاکرات کلیدی است، دستاوردهای ما، به ویژه دستاورد زنان افغانستان است.»

رییس جمهور افغانستان همچنین تاکید کرد که دولت افغانستان نقش رهبری‌کننده را در مذاکرات صلح دارد و متحدان بین‌المللی افغانستان که در این راستا فعال هستند، صرفا نقش تسهیل‌کننده را بازی می‌کنند.

مسله مدیریت و رهبری مذاکرات صلح با طالبان، از مسایل همواره جنجال‌برانگیز بوده است. گروه طالبان گفته اند که حاضر نیستند با دولت تحت حمایت امریکا در افغانستان وارد گفتگو شوند.

اخیرا، نشستی با حضور نمایندگان طالبان در مسکو برگزار شد ولی دولت افغانستان از فرستادن نمایندگان رسمی خود به این نشست خودداری کرد.

امریکا، زلمی خلیلزاد، سیاستمدار افغان-تبار خود را به عنوان نماینده ویژه در امور صلح افغانستان تعیین کرده است. آقای خلیلزاد، هم‌اکنون مشغول دیدار از منطقه است که در طی آن از افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی و قطر دیدار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG