لینک های دسترسی

Breaking News

کابلوف: امریکا و ناتو در حل مشکل افغانستان ناکام بوده است


ضمیر کابلوف، نماینده ریاست جمهوری روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف، نماینده ریاست جمهوری روسیه برای افغانستان

ضمیر کابلوف، نماینده ریاست جمهوری روسیه برای افغانستان گفت که روسیه در صدد همکاری در مساعی صلح به خاطری بوده است که جنگ دوامدار در افغانستان علایق امنیتی روسیه و متحدین آن در آسیای میانه را تهدید می کند.

کابلوف گفت "ایالات متحده بسیار دور است. افغانستان اصلا در ضلع پایینی روسیه موقعیت دارد. علایق ملی و همچنین امنیت فدراسیون روسیه و متحدین مان در اینجا مهم است. به این دلیل ما نمی توانیم درمورد آنچه در افغانستان می گذرد بی تفاوت باشیم."

کابلوف افزود که حضور ایالات متحده و ناتو نه تنها در حل مشکل ناکام بوده است بلکه بر مشکل افزوده است. او متذکر شد که طالبان به طور پیوسته مناطق تحت کنترول خود را توسعه داده است.

کابلوف گفت که غرب جنگ در افغانستان را باخته است و در اذعان این واقعیت بی علاقه است. او گفت اگر آنها بر اتکا به نیرو ادامه دهند، این کار فقط منجر به هزاران قربانی و ویرانی بیشتر در این کشور خواهد شد.

ضمیر کابلوف گفت "طالبان با ریختاندن خون خود در تمام این سال ها ثابت کرده اند که آنها حق دارند چیزی را تقاضا کنند. اگر کسی درباره این حق تردید دارد و ۱۵۰ هزار سرباز خارجی را در افغانستان حفظ کرده است، پس چه چیزی آنها را از شکست دادن طالبان بازداشته است؟ اما آنها پیروز نشدند بلکه شکست خوردند. غرب جنگ در افغانستان را باخته است و نمی تواند آن را بپذیرد."

نماینده ریاست جمهوری روسیه برای افغانستان متذکر شد که قدرت های منطقه ای شامل روسیه، چین، پاکستان، و ایران منفعت قوی در ختم این جنگ دارند و باید نقش فعالانه تری ایفا کنند.

اما حکومت افغانستان و ناتو در مورد تعامل روسیه با طالبان مخالفت کرده گفته است که هر گونه مذاکرات مستقیم با طالبان در مورد صلح افغانستان باید به رهبری افغانها و توسط افغان ها صورت گیرد.

نشست مسکو 'تبلیغات برای طالبان'

صدیق صدیقی، سخنگوی پیشین وزارت داخله افغانستان و تحلیلگر سیاسی گفت که "اهداف سیاسی که روسیه در قبال نشست مسکو دارد باید برای مردم افغانستان واضح شود. آیا روسیه توانسته به مردم افغانستان و حکومت افغانستان وضاحت بدهد که چه اهدافی در عقب این نشست وجود داشته، به جز اینکه یک وسیله تبلیغاتی برای طالبان باشد."

آقای صدیقی گفت "موضعگیری افغانستان و متحدین ما در قبال صلح بسیار واضح بوده است. روند صلح افغانستان براساس خواست مردم افغانستان، باید توسط حکومت افغانستان به پیش برده شود."

این تحلیلگر سیاسی افغان می گوید که "از چند سال به این طرف در افغانستان متوجه شدیم که روسیه، ایران، و پاکستان یکجا با هم در تلاش هستند که پیشرفت هایی را که ما با متحدین خود داشتیم، زیر سوال ببرند. تلاش کرده اند امریکایی ها را در افغانستان با مشکلات جدی روبرو بسازند."

یک نماینده شورای عالی صلح افغانستان در کنفرانس مسکو گفت که این شورا برای مذاکرات با طالبان آماده است و از آنها خواسته است تا تاریخی را برای مذاکرات شان انتخاب کنند.

این اظهارات کابلوف در حالی بیان شده است که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان در سفر منطقه ای خود در کابل مشغول ملاقات با سران افغان است. کابلوف گفت که او ممکن در اواخر فصل خزان با زلمی خلیلزاد، ملاقات کند.

سفارت امریکا در کنفرانس روز جمعه در مسکو یک دپلومات خود را فرستاد. در آن کنفرانس چندین عضو شورای عالی صلح افغانستان و طالبان شرکت داشتند. اما نماینده حکومت افغانستان در این نشست اشتراک نداشت.

طالبان مذاکرات مستقیم صلح با حکومت افغانستان را رد کرده است. طالبان حکومت افغانستان را حکومت دست نشانده ایالات متحده می داند و می گوید برای ختم جنگ ساله افغانستان فقط با واشنگتن مستقیما مذاکره خواهد کرد.

مقام های طالبان و اعضای شورای عالی صلح در کنفرانس های گذشته در سایر جاها نیز با هم دیدار داشته بودند.

XS
SM
MD
LG