لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: استخبارات امریکا قوانین افغانستان را زیرپا کرده است


رئیس جمهور افغانستان از امریکا خواستار ارایۀ فهرست افغان های شکنجه شده از سوی سی آی ای شد
رئیس جمهور افغانستان از امریکا خواستار ارایۀ فهرست افغان های شکنجه شده از سوی سی آی ای شد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در روزجهانی حقوق بشر گفت که گزارش سنای ایالات متحده در مورد شیوه های تحقیق ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا "تکاندهنده" است.

رئیس جمهور غنی گفت که بر اساس یافته های این گزارش اصول قبول شده حقوق بشر، قوانین امریکا و اخلاق بین المللی از سوی یک عده کارمندان سی آی ای زیرپاگذاشته شده است. او این گونه عملکرد را شدیداً تقبیح کرد.

آقای غنی گفت که چنین عملکرد یک "حلقۀ خبیثه" را ایجاد می کند و زمانیکه یک شخص به گونۀ غیرانسانی شکنجه شود، غیرانسانی واکنش نشان می دهد. او افزود که حکومت وحدت ملی افغانستان می خواهد با تامین صلح، جان افغان ها را از این حلقۀ خبیث وارهاند.

رئیس جمهور غنی گفت که به محض نشر گزارش سنای امریکا آنرا حرف به حرف خوانده و پی برده است که شماری از افغان ها نیز تحت شکنجه قرار گرفته اند.

در پایان این گزارش فهرست یک تعداد افرادی که شکنجه شده اند درج شده است، اما شمار دقیق این افراد و ملیت آنان مشخص نشده است.

آقای غنی گفت که ما می خواهیم که شمار این افغان ها معلوم شود تا برای اعاده حقوق و حیثیت آنان به گونۀ جدی اقدام شود.

رئیس جمهور افغانستان گفت که دردناکتر از همه این است که در گزارش روشن شده است که برخی افراد شکنجه شده بی گناه بوده اند، امری که به گفتۀ آقای غنی عقاید اسلامی و قوانین افغانستان را زیر پا می کند.

در روز های نخست حکومت وحدت ملی در افغانستان، توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا شد. این سند حضور نیرو های خارجی را در افغانستان، پس از سال ۲۰۱۴ مشروعیت می بخشد.

رئیس جمهور غنی گفت که اصل اساسی در این قرارداد امنیتی این است که از این پس هیچ سرباز خارجی حق ندارد که افغان را زندانی کند و یا هیچ کشور خارجی حق ندارد که در افغانستان توقیفگاه داشته باشد.

آقای غنی با اشاره به حضور سربازان خارجی در افغانستان گفت که افغانستان وارد یک دورۀ جدید حاکمیت ملی می شود که صلاحیت تصمیمگیری تنها از خود افغانها است و همکاری خارجی با افغان ها، همکاری غیر جنگی است.

رئیس جمهور افغانستان با تاکید بر ضرورت مبرم تامین صلح پایدار در افغانستان گفت که تامین صلح و ثبات در افغانستان از اولویت های حکومت جدید است و اجماع در جامعۀ افغانی نیز برای تامین صلح وجود دارد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG