لینک های دسترسی

Breaking News

مراسم عاشورا در افغانستان زیر تدابیر شدید امنیتی برگزار شد


Ashura Day Kabul
Ashura Day Kabul

امروز پنجشنبه (۲۹ سبنله) عزاداران عاشورا در کابل و ولایات افغانستان تحت تدابیر شدید امنیتی، از مراسم عاشورا گرامی‌داشت کردند.

برای گرامی‌داشت از مراسم عاشورا، از چند روز به این‌سو تدابیر شدید امنیتی در کابل اتخاذ شده است و در کنار حضور نیروهای امنیتی در کوچه‌ها و پس کوچه‌های کابل، تعدادی از جوانان اهل تشیع نیز برای تأمین امنیت تکایا و مساجد، گماشته شده اند. بسیاری از جاده‌های شهر کابل به روی ترافیک مسدود بود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برای اشتراک در مراسم عاشورا، به یکی از مساجد دشت برچی در غرب شهر کابل رفت و در سخنرانی خویش، حمله به مکان‌های مذهبی اهل تشیع را حمله به تمام افغانستان خواند و گفت که رنگ خون شیعه و سُنی این کشور، یک رنگ دارد.

آقای غنی گفت "من امروز در جای آمده‌ام که بارها زیر تهدید و خطر بوده است، خطری که شما با آن مواجه استید، من نیز آن خطر را قبول کرده‌ام و بارها قبول خواهم کرد".

رئیس جمهور غنی، گروه‌‌های مخالف مسلح دولت خویش را با "یزید و شِمر" مقایسه کرد و گفت که آنان می‌خواهند افغانستان را به "کربلا" مبدل سازند.

او گفت "تروریستانی که امروز بر مساجد، معابد، مکاتب، مراکز علمی و تجمعات حق طلبانۀ مردمی حمله می‌کنند با هر نام و هر ادعای که داشته باشند، داعیۀ جز راه و رسم شِمر و یزید ندارد".

به گفته آقای غنی، "دشمنان افغانستان" می‌خواهند با حمله بر مناطق غرب کابل، نفاق قومی و مذهبی را دامن زنند. او این حملات را خطر بزرگ خواند و از مردم خواست که در مهار این حملات، با نهادهای امنیتی همکاری کنند.

رئیس جمهور غنی از باشندگان غرب کابل خواست که برای حل مشکلات شان، یک نماینده را معرفی کنند تا به عنوان مشاور ارشد وی، در حل چالش‌های این منطقه به او کمک کند.

همچنان به گفته آقای غنی، یک معاونیت مشخص برای تأمین امنیت غرب کابل در چهارچوب فرماندهی امنیه کابل ایجاد شده است.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در این مراسم گفت که در حملات اخیر در غرب کابل، صدها جوان کشته شده اند.

آقای دانش در مورد حضور رئیس جمهور غنی در غرب کابل گفت "حضور شما در برچی نشانۀ همدردی شما با مردم غرب کابل است، مردمی که در این اواخر تحت شدیدترین حملات ناجوانمردانه تروریستان قرار داشته اند و تا اکنون صدها جوان رعنا وتحصیل یافتۀ خود را در این حملات از دست داده اند".

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه نیز در این برنامه سخنرانی کرد.

با وجود تدابیر شدید امنیتی برای تجلیل از مراسم عاشورا، نگرانی در مورد حملات تروریستی وجود دارد.

محمد حسین عظیمی، مسؤول یک تکیه خانه در غرب کابل به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که در کنار مردم محل، نیروهای پولیس، اردو و امنیت ملی نیز برای تأمین امنیت تلاش می‌کنند.

آقای عظیمی گفت که تا اکنون با مشکل امنیتی مواجه نشده اند.

XS
SM
MD
LG