لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: ما با پاکستان مشکل دایمی داریم


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که کشورش با پاکستان یک مشکل دایمی دارد.

آقای غنی در مصاحبه اخیرش با تلویزیون سی‌ان‌ان برعلاوهٔ پروسه صلح، روی روابط افغانستان با کشورهای منطقه،به ویژه پاکستان نیز صحبت کرد.

رییس جمهور غنی گفت: "ما با پاکستان یک مشکل دایمی داریم. زیرا آنجا (برای طالبان) پناهگاه ها داده می‌شود. من با عمران خان گفتگوهای مثبتی داشتم، اما پیام پس از ملاقات وی با رهبران طالبان این بود که وی نتواست به آتش بس گسترده ای دست یابد…"

دولت افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از طالبان و تامین پناهگاه ها برای آنان متهم کرده است، اما مقامات پاکستانی این ادعاها را رد کرده اند.

هیات گروه طالبان به رهبری ملا برادر پس از اختتام دور اول مذاکرات بین الافغانی در قطر برای سفر سه روزه به پاکستان رفته و با وزیر خارجه و صدر اعظم آن کشور دیدار کردند.

پس از این بازدید ویدیوی در شبکه‎های اجتماعی نشر شد که در آن ملا برادر، ظاهراً پس از عیادت از زخمی‌های طالبان در یک شفاخانۀ شهر کراچی، خطاب به طالبان می‌گوید: "تمام رهبران مان در اینجا استند، درمان [زخمی‌ها] در کشور خودمان ممکن نیست و ناچاریم که این وضعیت را تحمل کنیم."

نشر این ویدیو سبب نگرانی مقامات افغان شد و وزارت خارجۀ افغانستان از دیدار ملا برادر از "اردوگاه آموزشی طالبان" و سخنرانی وی در میان طالبان که در آن از موجودیت رهبران آن گروه در خاک پاکستان پرده بر می‌دارد، ابراز تاسف و نگرانی کرد.

آقای غنی در این مصاحبه در مورد روابط افغانستان با سایر کشورها صحبت کرد. او گفت که افغانستان بخشی از آسیای میانه است، روابط خوبی با آن دارد و این روابط هر روز در حال گسترش است.

آقای غنی همچنین روابط کابل و دهلی را مثبت خواند، اما گفت که روابط با ایران تحت تاثیر تحریم های غرب بالای آن کشور قرار گرفته است.

او گفت که بیش از دو میلیون افغان در ایران زندگی می کنند و روابط باید براساس منافع مشترک باشد. وی ابراز امیدواری کرد که از سرگیری گفتگوهای ایالات متحده و ایران پیامدهای مثبتی نیز برای افغانستان داشته باشد.

رییس جمهور غنی تاکید کرد که افغانستان به شرکای بیشتری در منطقه و جهان نیاز دارد، اما اختلافات میان کشورهای دیگر نباید تاثیری روی روابط افغانستان با آن کشور ها داشته باشد.

XS
SM
MD
LG