لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: قدرت را بر اساس ارادۀ مردم به جانشین منتخب خود تحویل می‌دهم


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که هدف اساسی وی این است تا قدرت را از طریق ارادۀ مردم به جانشین منتخب خود تحویل دهد.

آقای غنی ناوقت روز پنجشنبه هشتم جنوری (۱۹ جدی) در مصاحبه با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که انتقال قدرت از طریق اراده مردم، ارج گذاشتن به قربانی‌های غیرنظامیان، فعالان مدنی و مردم افغانستان است.

آقای غنی افزود: "هدف اساسی من این است که بتوانم اقتدار را از طریق اراده مردم به جانشین منتخب خود تحویل دهم...یک موضوع باید وضاحت داشته باشد. جامعه افغانستان خواهان برگشت به گذشته نیست و ما جامعه‌ای نیستیم که رویکرد و طرزفکر طالبانی بر ما تحمیل شود."

این در حالی است که در روزهای گذشته اظهاراتی در مورد ایجاد حکومت موقت از سوی برخی سیاست‌مداران افغان ابراز شد، هر چند طالبان صحبت در مورد ایجاد حکومت موقت را در جریان مذاکرات صلح رد کرده اند.

آقای غنی همچنان گفت که حکومت افغانستان خواهان "صلح مثبت" است تا همه بر گذشته خود غالب شده و با آغوش باز یک دیگر را بپذیرند.

رییس جمهور غنی افزود که طالبان هنوز صلح را نپذیرفته اند و این وضعیت هر روز از شهروندان افغانستان قربانی می‌گیرد.

او تاکید کرد تلفاتی که طالبان به نظامیان و غیرنظامیان افغان وارد کرده اند به ده‌ها هزار نفر می‌رسد.

رییس جمهور افغانستان همچنان افزود که تا کمتر از یک هفته دیگر، قرار است شمار نظامیان امریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ تن کاهش یابد.

او گفت: "در صورتی که ایالات متحده خواستار خروج از افغانستان باشد، خواست ما این است که این روند از طریق یک پروسه قابل پیش‌بینی که دو جانب روی آن توافق کنند، صورت گیرد."

آقای غنی علاوه کرد که از سال ۲۰۱۵ میلادی تا اکنون، ۹۸ تن از نظامیان امریکایی در افغانستان جان باخته، در حالی که به گفتۀ وی در این مدت، بیش از ۴۰هزار نظامی و غیرنظامی افغان کشته شده اند.

او با اشاره به این میزان تلفات تاکید کرد که کشورش در خط مقدم مبارزه با تروریزم قرار دارد.

این در حالی است که شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که قرار است تا پایان امروز دور دوم مذاکرات صلح میان هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر آغاز شود.

XS
SM
MD
LG