لینک های دسترسی

Breaking News

غنی فرمان رتبۀ مارشالی دوستم را امضا کرد


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با صدور فرمانی اعطای رتبۀ مارشالی را به عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان "به پاس خدمات ایشان در حل بن‌بست‌های سیاسی و تامین ثبات کشور" منظور کرده است.

هرچند ریاست جمهوری افغانستان رسماً صدور این فرمان را اعلان و تایید نکرده است، اما عکس‌هایی از این فرمان به امضای آقای غنی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است.

عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون نخست شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در صحبت با صدای امریکا صحت این مکتوب را تایید کرد و گفت که یک نسخۀ آن روز پنجشنبه دوم جولای (۱۲ سرطان) به آقای دوستم نیز تحویل داده شده است.

به گفتۀ آقای فرهمند قرار بود که اعطای رتبۀ مارشالی به عبدالرشید دوستم شام پنجشنبه از طریق تلویزیون ملی افغانستان اعلان شود، اما به گفتۀ وی اعلان رسمی آن روز جمعه صورت خواهد گرفت.

بر اساس عکس‌های نشر شده، تاریخ صدور این فرمان ۲۱ جوزای ۱۳۹۹خورشیدی است.

اعطای رتبۀ مارشالی به آقای دوستم یکی از شرایط اساسی توافقنامه‌ای بود که پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان میان رییس جمهور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله امضا شد.

آقای دوستم سومین مارشال در تاریخ افغانستان است. نخستین مارشال افغانستان شاه ولی خان، کاکای محمد ظاهر پادشاه پیشین افغانستان بود. سپس در زمان حکومت حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان به محمد قسیم فهیم، رتبۀ مارشالی داده شد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG