لینک های دسترسی

Breaking News

سیلی رییس جمهور؛ حاشیه جنجال‌برانگیز افتتاح راه لاجورد


رییس جمهور غنی در حال سخنرانی در مراسم افتتاح راه لاجورد در ولایت هرات
رییس جمهور غنی در حال سخنرانی در مراسم افتتاح راه لاجورد در ولایت هرات

گشایش راه تجارتی لاجورد که افغانستان را از طریق ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به اروپا وصل می‌کند، خبر خوشی برای افغانستان بود؛ ولی تنشی که در جریان مراسم رسمی گشایش این راه بوجود آمد، جنجالی شد.

جنجال زمانی بوجود آمد که مردی از میان حاضرین در تالار، در پایان سخنرانی رییس جمهور غنی، با صدای بلند خواستار رسیدگی آقای غنی به مشکل‌اش شد.

ولی زمانی که آقای غنی به سوی او روان بود، کارمندان ریاست جمهوری – در برابر چشم صدها نفر حاضرین در تالار - به این مرد حمله کردند.

نوارهای ویدیویی این ماجرا، که توسط تلفن‌های همراه ثبت شده، در رسانه‌های اجتماعی افغانستان سر و صدای زیادی برپا کرد. این ویدیوها، نشان می‌دهد که آقای غنی خشمگین شده و فردی را در میان جمعیت با سیلی می‌زند.

تورخان ظریفی، یکی از بزرگان محل از ولسوالی شیندند هرات، که در تالار حضور داشت، در گفتگو با نیویورک تایمز، شرح ماجرا را این‌گونه بیان کرد: "یک مرد جوان نسبت به بی‌عدالتی که در موردش شده بود، صدای خود را بلند کرد، در همین حال، محافظان آقای غنی و یا کارمندان او، دهان این مرد را با دست بستند و خواستند او را از تالار بیرون کنند."

او افزود: "رییس جمهور به کارمندان خود نزدیک شد و عصبانی بود. یکی از کارمندان خود را با سیلی زد و از تالار بیرون شد."

با وجود خشم رییس جمهور، ویدیوهای دیگری که پس از این ماجرا در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شد، نشان می‌دهد که کارمندان امنیتی ریاست جمهوری، این مرد را در بیرون تالار نیز مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. هم‌چنین گزارش شده که این مرد هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

مقامات افغان می‌گویند، اولویت محافظان امنیتی ریاست جمهوری، محافظت از رییس جمهور است؛ آن هم در افغانستان، کشوری که با تهدیدهای جدی امنیتی روبرو است و در آن، مقامات ارشد دولتی بارها مورد سوءقصد قرار گرفته اند.

با این حال، شاه‌حسین مرتضوی، یکی از سخنگویان ریاست جمهوری می‌گوید: "اصولی که برای محافظان ریاست جمهوری آموزش داده شده، به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که به عملی خلاف قانون دست بزنند و نباید هیچ‌گاهی در برابر مردم از خشونت کار بگیرند."

دنیا گل، برادر فردی که در تالار خواهان گفتگو با رییس جمهور بود، می‌گوید که یکی از زورمندان محلی زمین خانوادگی آن‌ها را در ولایت پکتیا غصب کرده و از هفت سال گذشته، مجبور به ترک محل خود شده و در هرات ساکن شده اند.

او می‌گوید که برادرش می‌خواست این شکایت را به شخص رییس جمهور برساند.

آقای گل گفت: "محافظان رییس جمهور او را از تالار بیرون کرده و مورد لت و کوب قرار دادند. او هنوز در بازداشت است."

مقامات افغان علت بازداشت این فرد را بیان نکرده و نگفته اند که چه اتهامی علیه او وارد شده است.

بلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در گفتگو با نیویورک تایمز، خواستار رهایی فوری او شده است.

آقای صدیقی گفته است: "او یک فرد عادی است که می‌خواست شکایت خود را به رییس جمهور برساند، ولی محافظان رییس جمهور او را لت و کوب کردند."

او افزود: "کمیسیون مستقل حقوق بشر نسبت به افزایش چنین خشونت‌هایی نگران است."

XS
SM
MD
LG