لینک های دسترسی

Breaking News

غنی تصمیم بستن دفتر طالبان را نگرفته است


روزنامه گاردین گزارش داد که بحث بستن دفتر سیاسی طالبان در قطر در دیدار رهبران افغانستان و امریکا مطرح شد
روزنامه گاردین گزارش داد که بحث بستن دفتر سیاسی طالبان در قطر در دیدار رهبران افغانستان و امریکا مطرح شد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته است که گزارش ها در مورد تقاضای بسته شدن دفتر طالبان در قطر، آوازۀ بیش نیست.

قبل از این روزنامه گاردین گزارش داده بود که محمد اشرف غنی پنجشنبه گذشته در نیویارک در مورد بستن دفتر سیاسی طالبان در قطر با دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات صحبت کرده است.

شماری از مقامات حکومت پیشین افغانستان می گویند، باوجود آن که رئیس جمهور غنی نشر این گزارش ها را "آوازه" می خواند، اما نشانه های وجود دارد که به تلاش بخاطر بسته شدن این دفتر دلالت می کند.

عبدالکریم خرم، رئیس دفتر حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در یک مصاحبه با تلویزیون آشنا گفت که "فکتورهای" وجود دارد که می تواند منجر به مسدود شدن این دفتر گردد.

این مقام حکومت سابق افغانستان افزوده است که "روابط قطر با ممالک دیگر به مانند امارات و عربستان سعود خوب نیست و آنها از هر طریق میخواهند تا بر قطر فشار وارد کنند".

آقای خرم همچنان گفت که در "ستراتیژی جدید امریکا و در سخنان رئیس جمهور ما و مقامات دیگر، طالبان تروریستان خوانده شده اند و در مقابل تروریستان سخن از جنگ زده می شود".

در عین حال، شورای عالی صلح افغانستان که یکی از طرف های مذاکره کننده با گروه های مخالف حکومت کابل است، تاهنوز در مورد مسدود شدن دفتر طالبان در قطر واکنش مشخص نشان نداده، اما حاجی عزیز الله دین محمد، عضو این شورا می گوید که در زمان مذاکرات رسمی با طالبان، موجودیت یک آدرس مشخص آن گروه ضروری است.

به گفتۀ این عضو شورای عالی صلح "اگر موجودیت این دفتر برای صلح مؤثر باشد، پس نباید مسدود ساخته شود ولی اگر مؤثر نباشد و یا از آن بخاطر کارهای خلاف صلح استفاده می شود، در آن صورت داکتر صاحب اشرف غنی و حکومت نظر خود را ارایه می کنند، ولی از جانب شورای عالی صلح میخواهم بگویم که این یک فرصت است تا با طالبان مذاکرات صورت گیرد."

از جانب دیگر مولوی اکبر آغا، یکی از اعضای سابق گروۀ طالبان می گوید که مسدود شدن این دفتر جنگ را به درازا خواهد کشید.

این عضو سابق گروۀ طالبان می گوید "امکان دارد که طالبان در یک کشور دیگر برای خود یک آدرس تعین کند و ممکن آن کشور به مانند قطر نباشد، ممکن یک کشور قوی باشد که مداخلات امریکا را نخواهد پذیرفت و بنابر همین دلایل جنگ در افغانستان تشدید پیدا خواهد کرد."

دفتر سیاسی طالبان در قطر از بدو تاسیس آن در زمینۀ گفتگو‌های صلح افغانستان هیچ گونه کارآیی نداشت، با آنهم در مواردی چون تبادلۀ بو برگدال سرباز امریکایی که اسیر طالبان بود با پنج تن از رهبران طالب که در محبس گوانتانامو زندان بودند، نقش مهم بازی کرد.

XS
SM
MD
LG