لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: انتقام حمله بر پوهنتون کابل را چند برابر خواهیم گرفت


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان حملۀ مهاجمان بر پوهنتون کابل را محکوم کرد و ضمن ابراز همدردی با قربانیان این رویداد گفت که انتقام این حمله چند برابر "از دشمنان وحشی افغانستان"گرفته خواهد شد.

رییس جمهور غنی شام دوشنبه دوم نومبر (۱۲ عقرب) ساعاتی پس از حمله بر پوهنتون کابل در یک پیام ویدیویی گفت: "حملات بر هم وطنان‌ ما، مساجد، تکایا و مراکز علمی، فرهنگی و اکادمیک و تاسیسات عام المنفعه، حمله بر انسان و جنایت ضد بشری است."

سه مهاجم مسلح حوالی چاشت بر پوهنتون کابل حمله کردند و برای شش ساعت با نیروهای امنیتی افغان درگیر بودند. در این حمله ۲۲ نفر کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شده اند که بیشتر قربانیان آن دانشجویان پوهنتون کابل بودند.

آقای غنی گفت: "به شمول طالبان، به دیگر گروه‌های تروریستی به وضاحت می‌گویم که با چنین حملات وحشیانه، ارادۀ عالی این ملت عظیم را تضعیف کرده نمی‌توانید."

گروه طالبان در آغازین ساعات این حمله اعلام کرد که جنگجویان آن گروه در این رویداد دست ندارند و گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این حمله را به دوش ګرفته است.

اما امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به این حمله را به طالبان نسبت داده و در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است: "حمله بر پوهنتون کابل برای ما یک ناکامی استخباراتی و فاجعه انسانی است. این حمله گندیده‌گی وجدان طالب و همفکران او را نشان می‌دهد. این حمله امروز و هیچگاهی پس از امروز توجیه ندارد. نفرین بر طالب و هفکر و حامی طالب".

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است به منظور غم شریکی با خانواده‌های ماتم دیده در این رویداد، روز سه شنبه سوم نومبر (۱۳ عقرب) ماتم ملی بوده و در تمام ولایت‌های افغانستان مراسم عزاداری برگزار شود.

سفارت ایالت متحده در کابل، نمایندگی ملکی ناتو در افغانستان، وزارت خارجۀ پاکستان، شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان و دفتر حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان این حمله را محکوم کرده اند.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که به گفتۀ مقام‌های حکومت افغانستان و ماموریت ملل متحد در آن کشور، حملات طالبان به شدت افزایش یافته است و بیشتر غیرنظامیان را قربانی می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG