لینک های دسترسی

Breaking News

گوگل تا سال ۲۰۳۰ به گونۀ کامل از انرژی پاک استفاده می‌کند


شرکت الفابت که گوگل شامل آن می‌شود، در نظر دارد که تا سال ۲۰۳۰ برق مورد نیاز تمام مراکز حفظ اطلاعات خود را به گونۀ شبانه روزی از منابعی تامین کند که کاربن تولید نمی‌کند.

سندر پیچای، مدیر عامل شرکت الفابت با اشاره به مشکل گرم شدن جو زمین و افزایش گاز کاربن در آن گفت: "مشکل بسیار بزرگ است، شمار زیاد ما باید سراغ راه حل برآییم. ما در این عرصه یک بازیگر کوچک استیم، اما می توانیم برای دیگران مثالی باشیم."

شرکت گوگل همچنین در نظر دارد که از طریق کار با حکومت‌ها در سرتاسر جهان و نهال‌شانی و تکثیر جنگلات، تا سال ۲۰۳۰ حدود یک گیگاتن گاز‌های کاربن موجود در هوا را نیز تصفیه کند.

گوگل در حالی چنین طرحی را روی دست گرفته است که در سال روان به گونۀ بی پیشینه ده‌ها هزار هکتار جنگل و زمین در ایالت‌های شمال غربی امریکا به ویژه کالیفورنیا در اثر آتش‌سوزی‌هاییکه به تغییرات اقلیمی ربط داده می‌شود، با خاکستر یکسان شده است.

تا اواخر سال گذشته، حدود ۶۱ درصد برق مورد نیاز شرکت گوگل در سرتاسر جهان از منابع قابل تجدید انرژی چون باد، نور خورشید و دیگر منابع تامین‌ می‌شد.

آقای پیچای گفت که تامین صد در صدی انرژی برق مورد نیاز گوگل از منابع پاک در سرتاسر جهان، ساده نبوده و "چالش بزرگ لوژستیکی" دارد، با آنهم به گفتۀ وی این هدف تا سال ۲۰۳۰ کسب خواهد شد.

مایکروسافت و امازون، دو شرکت رقیب گوگل نیز در نظر دارند که در سال‌های آینده تولید و تصاعد گاز کاربن را کاهش دهند، اما هیچ یکی از آنان نگفته اند که چه روزی صد در صد برق خود را از انرژی پاک تامین خواهند کرد.

جنیفر لیکی، پژوهشگر در گروه تحقیقاتی موسوم به انستیتیوت منابع جهانی می‌گوید که رویکرد تازۀ گوگل باید سرمشقی برای کشورهایی مانند چین، هند، اندونیزیا و ویتنام باشد که مردم آن هوای به شدت آلوده را تنفس می‌کنند. او گفت: "اگر از تولید کاربن دست نبرداریم، از آتش‌سوزی‌ها و خشک‌سالی‌های بیشتر رنج خواهیم برد."

XS
SM
MD
LG