لینک های دسترسی

Breaking News

تروریزم در صدر مناظرۀ نامزدان جمهوریخواه


نُه نامزد در مناظرۀ دیشب شرکت داشت.
نُه نامزد در مناظرۀ دیشب شرکت داشت.

نامزدان جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده شام سه شنبه مناظرۀ داغی داشتند. عمده ترین موضوع مناظره میان ۹ نامزد بر سخنان جنجال برانگیز دانلد ترمپ نامزد پیشتاز جمهوریخواه متمرکز بود که پس از حملات دهشت افگنی اخیر خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحدۀ امریکا شده بود.

آقای ترمپ که به خاطر این اظهاراتش تقریباً زیر انتقاد اکثر رقبای جمهوریخواه قرار داشت بر موقف خود پافشاری داشته و گفت سخنانش در مورد مذهب نه بلکه در مورت امنیتاست. او گفت "مردم سخنانم را خوش دارند. مردم به گفته های من احترام می گذارند و ما بحث بسیار بزرگی را گشوده ایم که باید گشوده می شد."

دانلد ترمپ (سمت چپ) تا حال نامزد پیشتاز جمهوریخواه است.
دانلد ترمپ (سمت چپ) تا حال نامزد پیشتاز جمهوریخواه است.

در طول مناظره جب بش والی فلوریدا و دانلد ترمپ بر هم تاختند. در یک قسمت جب بش با حمله بر شیوۀ بحث ترمپ گفت که او "بذله گوی عالی است" اما یک "نامزد آشفته" بوده و یک "رئیس جمهور آشفته" خواهد بود. او خطاب به ترمپ گفت که با این روش توهین آمیز هیچ گاهی رئیس جمهور ایالات متحده نخواهد شد.

با آنکه ترمپ در مناظرات جمهوریخواهان کارکرد ضعیف داشته است، اما در اکثر نظرپرسی های جمهوری خواهان از سایر رقبای خود پیشی گرفته است. این وضعیت در میان جمهوریخواهان نگرانی ایجاد کرده است که مبادا او نامزد برندۀ این حزب شود یا هم به عنوان نامزد مستقل، رقیب سوم در انتخابات باشد.

اما آقای ترمپ شب سه شنبه در پاسخ به پرسش مجری مناظره گفت که اگر نامزد برندۀ جموریخواهان نشود، تعهد کرد که مستقلانه وارد کارزار انتخابات نخواهد شد.

جب بش (نفر اول از راست به چپ) و دانلد ترمپ (نفر سوم از راست به چپ) بسیار زیاد بر هم تاختند.
جب بش (نفر اول از راست به چپ) و دانلد ترمپ (نفر سوم از راست به چپ) بسیار زیاد بر هم تاختند.

یکی دیگر از نامزدان جمهوریخواه که در هفته های اخیر به عنوان رقیب ترمپ قد برافراشته است، تد کروز سناتور جمهوریخواه ایالت تکزاس است. آقای کروز شب گذشته بیشتر از رقبای حزبی خود، بر رئیس جمهور باراک اوباما و کمپاین نظامی او بر ضد گروه دولت اسلامی تاخت.

آقای کروز گفت که اگر در انتخابات پیروز شود، دهشت افگنان را پیش از آنکه موفق به انجام حملات شوند، هدف قرار داده و خواهد کشت. او افزود که گروه دولت اسلامی را به کلی نابود خواهد کرد.

آقای کروز در بخشی از این مناظره در مورد نحوۀ مبارزه با گروه دولت اسلامی، برنامه های داخلی نظارت استخباراتی و مهاجرت با مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا درگیر بحث داغ بود.

مارکو روبیو بیشتر از رقبای حزبی خود بر رئیس جمهور اوباما تاخت.
مارکو روبیو بیشتر از رقبای حزبی خود بر رئیس جمهور اوباما تاخت.

سناتور روبیو که به طرفداری از برنامۀ شنود مکالمات شهروندان امریکایی رای داده بود در مناظرۀ دیشب گفت که اکنون ایالات متحده به ابزار بیشتر استخباراتی نیاز دارد. آقای کروز که در مخالفت با این طرح رای داده بود، ادارۀ امنیت داخلی ایالات متحده را قویتر از پیش خواند.

پس از دانلد ترمپ، تد کروز و مارکو روبیو نامزدان پیشتاز جمهوریخواهان اند. بر اساس تازه ترین نظرپرسی عامه که از سوی وال ستریت ژورنال و شبکۀ خبری NBC انجام شده است، ترمپ حمایت ۲۷ درصد، کروز ۲۲ درصد و روبیو حمایت ۱۵ درصد جمهوریخواهان را با خود دارند.

سایر نامزدان شرکت کننده در مناظرۀ دیشب کارلی فیورینا مدیر عامل پیشین شرکت HP، کان کسیچ والی ایالت اوهایو، بن کارسن داکتر جراح متقاعد، کریس کریستی والی ایالت نیوجرسی و راند پاول سناتور جمهوریخواه ایالت کنتکی بودند.

XS
SM
MD
LG