لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان، خلای مناظرۀ جمهوریخواهان امریکا


در این مناظره ۱۱ کاندید شرکت داشت
در این مناظره ۱۱ کاندید شرکت داشت

میلیونها امریکایی شام چهارشنبه مناظرۀ کاندیدان پیشتاز جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا را از تلویزیون سی ان ان تماشا کردند.

نکات مهم این مناظره در بعد داخلی، بهبود اقتصاد، اصلاح نظام سیاسی، رسیدگی به بحران مهاجران غیرقانونی در ایالات متحده و اصلاحات سیستم عرضۀ خدمات صحی در امریکا بود.

بحثهای داغی هم در مورد مسایل جهانی و موقف ایالات متحده در این خصوص صورت گرفت.

توافق هسته یی با ایران یکی از مسایل مطرح سیاست خارجی در این مناظره بود که شماری از کاندیدان با آن مخالفت نشان داده و برخی هم حتا گفتند که در صورت رسیدن به قدرت فوراً این توافق را فسخ خواهند کرد.

تمام کاندیدان بر رئیس جمهور باراک اوباما انتقاد کرده گفتند که توافق اخیر هسته یی با ایران، رژیم آن کشور را کمک کرده است. سناتور مارکو روبیو گفت که رئیس جمهور ابواما بیشتر از صدر اعظم اسرائیل، با آیت الله خامنه یی رفیق است.

نام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز چندین بار گرفته شد و هر یک از کاندیدان در مورد روابط واشنگتن با مسکو دیدگاهای متفاوتی داشتند. برخی خواستار موقف سخت امریکا در برابر با روسیه بودند، اما دونالد ترمپ میلیاردر امریکایی و کاندید پیشتار جمهوریخواه گفت که در تلاش ایجاد روابط موثر با پوتین برخواهد آمد.

تقریباً همه کاندیدان افراطگرایی اسلامی را تهدید بزرگ علیه امنیت ملی ایالات متحده پنداشته و هر یکی تاکید داشتند که باید گروه دولت اسلامی از بین برده شود.

برخلاف انتخابات گذشته، کاندیدان جمهوریخواه در این مناظره در مورد روابط با افغانستان یا مبارزه بر ضد شورشگری طالبان هیچ چیزی نگفتند.

نام افغانستان تنها دوبار گرفته شد و آنهم در این مورد که آیا تهاجم نظامی امریکا در سال ۲۰۰۱ بر آن کشور اقدام درستی بود یا خیر.

جب بوش، برادر جورج بش رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، از این تهاجم دفاع کرد و گفت که رویکرد رئیس جمهور بش امریکا را حفاظت کرد.

سکات واکر، والی وسکانسن و کاندید دیگر جمهوریخواه، گفت که گروه دولت اسلامی به شمول افغانستان در ساحات مختلف برای گسترش نفوذ خود تلاش می کند که به گفتۀ وی باید جلو آن گرفته شود.

شرکت کنندگان این مناظره در مورد آیندۀ روابط ایالات متحده با افغانستان و اینکه پس از سال ۲۰۱۶ امریکا در آن کشور چه نقشی داشته باشد، اشارۀ نکردند.

XS
SM
MD
LG