لینک های دسترسی

Breaking News

انجمن والیان افغانستان خواستار برگزاری لویه جرگه شد


عبدالجبار تقوا رئیس انجمن والیان افغانستان
عبدالجبار تقوا رئیس انجمن والیان افغانستان

اعضای این انجمن امروز در یک نشست خبری با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی افغانستان گفتند که آنها برای بیرون رفت از این بحران با حکومت افغانستان و نمایندگان سیاسی طالبان در قطر گفتگو هایی را انجام داده اند.

عبدالجبار تقوا والی پیشین کابل و رئیس این انجمن گفت که افغانستان با مشکلات زیادی روبرو است و برای از بین بردن این مشکلات باید تمام بزرگان کشور دست به دست هم بدهند.

او گفت"صلح یکی ازضرورت های حیاتی مردم ما است اما متاسفانه از چندین سال به این طرف نه تنها بنابر عدم صداقت وامتیاز طلبی ها ومشکلاتی که فرا راه گفتگو های صلح است بی نتیجه مانده بلکه در سایه این گفتگو ها بحران های غیر مترقبه وغیر قابل کنترول به سرعت بروز نموده است."

به گفته آقای تقوا در صورتیکه احتمالات بازی های مرموز،گرفتن دادن امتیازات و یکه تازی،خود محوری را به دنبال داشته باشد، تعبیر این خواب معکوس خواهد بود.

اکثر چهره های فعال سیاسی و مدنی افغانستان تاکید دارند که در مذاکرات صلح افغانستان نباید به گروه خاصی امتیاز داده شود یا با دستآورد های سالهای اخیر معامله صورت گیرد.

آقای تقوا گفت"با تمام جوانب به شمول مسوولین سیاسی طالبان در قطر مشوره هایی را انجام داده ایم که بعد از دریافت نقاط نظریات اطراف ذیدخل و ارزیابی اذهان عامه دریک مقایسه کلی علایم و ظرفیت های محور شدن را در هیچ یک از طرفین سراغ کرده نتوانستیم و ما در صدد یک پیشنهاد جامع برآمدیم تا آئینه تمام نما برای همۀ طرفها باشد".

والی پیشین کابل برای حفظ اقتدار و حاکمیت ملی، سلامتی و نجات افغانستان از تمام نخبگان سیاسی و بزرگان کشور خواست تا هر چه زودتر با تدویر لویه جرگه گردهم بیایند و در مشوره با بزرگان کشور سرنوشت افغانستان را تعین کنند تا مردم از فردا های نامعلوم و حقارت های تاریخی نجات یابند.

انجمن والیان افغانستان از جامعه جهانی به خصوص از ایالات متحده امریکا خواست تا از این انجمن به حیث یک محور ملی حمایت نماید تا اشتراک آبرومندانه یی حکومت افغانستان، طالبان، حزب اسلامی و سایر شخصیت های کشور در جرگه تضمین گردد. این انجمن از شورای امنیت ملل متحد نیز خواست تا در تدویر لویه جرگه با افغانها کمک کند.

هرچند حکومت افغانستان تا حال در مورد این پیشنهاد انجمن والیان اظهار نظری نکرده است اما عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه قبلاً بدون اینکه از فرد و یا نهادی نام ببرد از تمام بزرگان سیاسی خواسته بود تا هنگام همچو خواستها منافع ملی کشور را درنظر بگیرند.

رئیس اجراییه گفته بود که نگرانی ها درمورد سقوط نظام افغانستان به جا نیست و این حکومت به اساس یک تعهد و رای مردم به وجود آمده است.

XS
SM
MD
LG