لینک های دسترسی

Breaking News

فروش تسلیحات در جهان افزایش یافته است-گزارش


یک مرکز پژوهشی روز دوشنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس) گزارش داد که فروش تسلیحات و خدمات نظامی در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت، اما عرضهٔ تسلیحات به دلیل مسایل مرتبط به همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ محدود شده است.

بر اساس گزارش انستیتیوت بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (‌SIPRI) تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین،‌ تقاضا برای تسلیحات در جهان را به طور فزاینده‌ای افزایش داده، اما زنجیرهٔ عرضهٔ آن با مشکلات مواجه بوده است.

بر اساس یافته‌های این مرکزی تحقیقی، ۱۰۰ شرکت که در صدر فروشندگان تسلیحات قرار دارند،‌ در سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعاََ به ارزش ۵۹۲ میلیارد دالر تسلیحات و خدمات نظامی را به فروش رساندند. با اینحال، یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که فروش تسلیحات به دلیل همه‌گیری کروناویروس به شدت متاثر شده است.

نان تیان، یک پژوهشگر ارشد انستیتیوت بین المللی تحقیقات صلح استکهلم،‌ به خبرگزاری فرانس پرس گفت که تاثیرات دوامدار همه‌گیری علایم خود را واقعاََ برای شرکت‌های تولید اسلحه نشان می‌دهد.

به گفتهٔ تیان، کمبود نیروهای بشری و منابع خام،‌ باعث شده تا از یک سو تولید شرکت‌های اسلحه کاهش یابد و از سوی دیگر سبب تاخیر تسلیم‌دهی این تسلیحات برای خریداران شود.

بر اساس گزارش انستیتیوت بین المللی تحقیقات صلح استکهلم،‌ تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین نیز زنجیرهٔ تدارکاتی تسلیحات را متاثر کرده است،‌ زیرا روسیه خود یکی از عرضه کنندگان عمده‌ای مواد خام تسلیحات می‌باشد. اما این جنگ در عین حال سبب افزایش تقاضا برای تسلیحات نیز شده است.

تیان گفت:‌ "مطمیناً که تقاضا [برای تسلیحات] در سال‌های پیشرو افزایش خواهد یافت" اما او افزود که در حال حاضر پیش بینی دقیق خرید و فروش تسلیحات مشکل است و دو عامل می‌تواند تقاضا به تسلیحات را افزایش بدهد.

او افزود: "نخست، کشورها صدها میلیون دالر تسلیحات را برای اوکراین ارسال کرده اند و در صدد پرکردن گدام‌های تسلیحات خود خواهند بود."

دوم،‌ به گفتهٔ‌ این پژوهشگر:‌ "بدتر شدن وضعیت امنیتی به این معنا خواهد بود که کشورها به دنبال خریداری تسلیحات بیشتر خواهند شد."

در این گزارش آمده است که شرکت‌های امریکایی هنوز هم در بخش تولید تسلیحات بر جهان مسلط اند و از جمله، ۲۹۹ میلیارد دالر فروش تسلیحات در سراسر جهان،‌ بیش از ۵۰ در صد آن از سوی شرکت‌های امریکایی فراهم شده و ۴۰ شرکت برتر فروش تسلیحات جهان در امریکا می‌باشند.

بر اساس این گزارش، پنج شرکت برتر،‌ بیشترین فروش تسلیحات را داشتند که شامل شرکت‌های لاکهید مارتین، رایتئون تکنولوژیز، بویینگ، نورثروپ گرومن و جنرال داینامیک می‌شوند.

در عین حال،‌ فروش تسلیحات هشت شرکت بزرگ چین نیز در سال ۲۰۲۱ میلادی شاهد افزایش ۶.۳ در صدی بود و این شرکت‌ها در آن سال مجموعاََ به ارزش ۱۰۹ میلیارد دالر تسلیحات را به فروش رساندند.

شرکت‌های تولید اسلحهٔ اروپایی در رده‌ بیست و هفتم فروش تسلیحات قرار گرفته و این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعاََ به ارزش ۱۲۳ میلیارد دالر سلاح فروختند؛ این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میلادی، ۴.۲ در صد افزایش را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG