لینک های دسترسی

Breaking News

 امریکا شمار بم‌های هسته‌ای خود را فاش کرد


آمازیش سلاح هسته‌ای ایالات متحده در اپریل ۱۹۵۳ میلادی
آمازیش سلاح هسته‌ای ایالات متحده در اپریل ۱۹۵۳ میلادی

وزارت خارجهٔ ایالات متحده پس از چهار سال برای نخستین بار روز سه‌‌شنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) تعداد ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای خود را نشر کرد.

قبل بر این،‌ دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در مورد آمار کلاهک‌های هسته‌ای امریکا، خاموشی اختیار کرده بود.

نظامیان ایالات متحده تا ۳۰ سپتمبر ۲۰۲۰ میلادی، ۳۷۵۰ کلاهک هسته‌ای فعال و غیرفعال را در اختیار داشتند که این تعداد ۵۵ کلاهک هسته‌ای کمتر از ۳۰ سپتمبر ۲۰۱۹ و ۷۲ کلاهک هسته‌ای کمتر از ۳۰ سپتمبر ۲۰۱۷ را می‌باشد.

پس از سال ۱۹۶۷میلادی که جنگ سرد میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق در اوج خود رسیده بود، این تعداد کمترین ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای ایالات متحده را نشان می‌دهد. در سال ۱۹۶۷ میلادی، مجموعا ۳۱ هزار و ۲۵۵ کلاهک هسته‌ای موجود بود.

آمار کلاهک‌های هسته‌ای ایالات متحده امروز در حالی نشر شد که ادارهٔ جو بایدن مذاکرات کنترول تسلیحاتی را با روسیه از سر می‌گیرد، مذاکراتی که در زمان دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده با بن‌بست مواجه شده بود.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که شفافیت در مورد ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای برای تلاش‌های منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای، از اهمیت برخوردار است.

بر اساس گزارش انستیتیوت بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم که در جنوری ۲۰۲۱ نشر شد، وزارت خارجهٔ ایالات متحده "کلاهک‌های هسته‌ای باز نشسته" خود را حساب نکرده است که با آن مجموعهٔ همه کلاهک‌های هسته‌ای امریکا به ۵۵۵۰ می‌رسد.

بر اساس این گزارش، روسیه دارای ۶۲۵۵ کلاهک هسته‌ای است؛ چین دارای ۳۵۰ کلاهک هسته‌ای، بریتانیا ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای دارد و فرانسه ۲۹۰ کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد.

در این گزارش آمده است که هند، پاکستان، اسراییل و کوریای شمالی مجموعاً ۴۶۰ کلاهک هسته‌ای دارند. اما اسراییل تا حال هیچگاهی داشتن سلاح هسته‌ای خود را تایید نکرده است.

XS
SM
MD
LG