لینک های دسترسی

Breaking News

افراد مسلح نزدیک به ۵۰ نفر را در نایجریا کشتند


تصویر از آرشیف صدای امریکا
تصویر از آرشیف صدای امریکا

مقامات محلی نایجریا روز جمعه هفتم اپریل (۱۸ حمل) گفتند که افراد مسلح به یک قریهٔ دور افتاده در شمال مناطق مرکزی این کشور حمله کردند که در اثر آن ده‌ها نفر کشته شدند.

اين حمله روز چهارشنبه پنجم اپریل، در منطقه اومگيدی واقع در ايالت بنو رخ داد، جاییکه درگیری‌های انتقامجویانه میان کوچی‌های چوپان و دهقانان زمین دار همواره به خاطر رقابت برای دسترسی به منابع رخ می‌دهد.

پاول همبا، مشاور امنیتی والی ایالت بنو به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که تا حالا ۴۶ جسد در محل حمله پیدا شده و شماری از مردم هنوز هم ناپدید اند. او افزود: "بسیاری از مردم هنوز مفقود استند، بنابراین شمار کشته شدگان ممکن است بیشتر باشد.''

همبا کوچی‌های گله‌دار را مقصر این حمله قلمداد کرده و گفته است که این یک اقدام تلافی‌جویانه به علت درگیری ماه گذشته در این منطقه بود.

این مقام محلی به خبرگزاری فرانس پرس همچنین گفت: "عساکر به محل اعزام شده اند و اوضاع حالا اندکی آرام شده است."

انگیزهٔ این حمله تا حالا مشخص نشده است، اما همبا به خبرگزاری فرانس پرس همچنین گفت: "عساکر به محل اعزام شده اند و اوضاع حالا اندکی آرام شده است." منطقهٔ بنو همواره شاهد درگیری‌ها میان کوچی‌های گله‌دار و دهقانان بوده است. دهقانان کوچی‌های گله‌دار را مقصر تخریب مزارع شان قلمداد می‌کنند.

نمایندهٔ انجمن کوچی‌های گله‌دار تا حالا در این مورد تبصره نکرده است.

بالا اژه اوتوکپو، رییس حکومت محلی، گفته است که حملهٔ روز چهارشنبه هنگامی رخ داد که مردم منطقه مصرف عزاداری سه نفری بودند که سه‌شنبهٔ گذشته در جریان درگیری‌ها کشته شده بودند.

او نیز گفته است که پس از وقوع این درگیری مرگبار، جسد ۴۶ نفر از محل یافت شده که شامل پسرش و دو تن از خویشاوندانش می‌شود.

خشونت‌های جمعی فقط يکی از مشکلات امنيتی پيش روی بولا تينوبو، ریيس جمهور منتخب نایجریا است که ماه گذشته برندهٔ انتخابات شد. انتخابات ریاست جمهوری نایجریا که به تاخیر راه اندازی شد، با ادعا‌های تقلب انتخاباتی مواجه است.

نیرو‌های امنیتی نایجریا از ۱۴ سال به اینسو بر ضد تندروان اسلامگرا درگیر جنگ استند، تندروان که اکثر حملات شان را در شمال‌غرب آن کشور انجام می‌دهند و حملات جدایی طلبان در جنوب‌غرب آن کشور متمرکز است.

نایجریا در ساحات مرزی با مالی، بورکینافاسو و نایجر با شورشگری‌های جهادی‌ها مواجه است،‌ جهادی‌های که با گروه‌های دهشت افگنی القاعده و داعش ارتباط دارند.

نظامیان نایجریا، نایجر و کامرون در برخی اوقات عملیات مشترک را علیه تندروان بوکوحرام راه اندازی می‌کنند.

جنگجویان بوکوحرام و گروه دولت اسلامی در غرب افریقا که شاخهٔ انشعابی گروه بوکوحرام است، از بیش از یک دهه به این‌سو بر ضد اردوی نایجریا درگیر جنگ بوده اند و این منازعه تا اندازه‌ای به کشورهای همسایه از جمله نایجر نیز گسترش یافته است.‌

XS
SM
MD
LG