لینک های دسترسی

Breaking News

نایجریا برای ادغام مجدد جنگجویان بوکو حرام در جامعه تلاش می‌کند


برنامهٔ ادغام مجدد جنگجویان پیشین گروه بوکو حرام
برنامهٔ ادغام مجدد جنگجویان پیشین گروه بوکو حرام

مقامات نايجريایی می‌گویند که برنامهٔ ادغام مجدد جنگجویان پیشین گروه بوکو حرام در جامعه، به تضعیف قدرت جنگی این گروه کمک خواهد کرد.

نزدیک به ۶۰۰ جنگجوی پیشین بوکوحرام اخیراً شامل این برنامه شدند و از اعمال خود عذرخواهی کردند.

طی مراسمی به تاریخ ۲۵ مارچ ( ۵ حمل) در مرکز ادغام مجدد در ایالت گومبه در شمال نایجریا، این جنگجویان سوگند وفاداری به نايجريا را یاد کردند.

این آخرین گروه جنگجویان پیشین بود که به طور داوطلبانه با برنامهٔ ادغام مجدد پیوسته اند. مقامات نايجريا این برنامه را در ماه جولای سال ۲۰۱۶ به هدف کاهش قدرت جنگی گروه های دهشت افگنی مانند بوکو حرام آغاز کردند.

اوچو نابيبى، هماهنگ کننده برنامهٔ ادغام مجدد، گفت: " این افراد اکنون از زمانی که ابتدا به کمپ ادغام مجدد رسیدند، شهروندان بهتری استند و بر این اساس برای فراغت و سپس ادغام مجدد در جوامع مربوطه خود آماده استند."

مقامات گفتند که این گروه شامل سه شهروند نایجر و یک شهروند چاد است و بقیه افراد نايجريايى استند که عمدتاً از ایالت های بورنو، آداماوا، یوبه، زامفارا و ناساراوا آمده اند.

جنگجویان پیشین تعهد کردند که به زندگی عادی در جوامع خود باز خواهند گشت. اما سناتور ایروگبو، تحلیلگر امنیتی، هشدار می ‌دهد که پیوستن دوباره آنها به گروه های دهشت افگن ممکن است.

وی افزود: "توبه یک امر ذهنی است. کسی می تواند وانمود کند که توبه کرده است، زیرا در شرایط کنونی برای آنان ابراز نظر مخالف ممکن نیست. این به علل مختلف یک برنامهٔ بحث برانگیز است و همیشه در برابر آن مقاومت وجود خواهد داشت. این برنامه چه تاثیری داشته است؟ و آیا توانسته است از جلب وجذب بیشتر [جنگجویان] جلوگیری کند؟"

اما مقامات می‌گویند که از سال ۲۰۱۹ به اینسو، هزاران جنگجوی پیشین بوکو حرام از طریق برنامهٔ ادغام مجدد به اعضای سازندهٔ جامعه تبدیل شده اند.

در سال ۲۰۲۱ باباگانا زولوم، والى ایالت بورنو، خواستار بازنگری این برنامه شد. او ادعا کرد که اعضای پیشین بوکو حرام در جوامع جاسوسی می‌کنند و پس از جمع‌آوری معلومات دوباره به این گروه می پیوندند.

جوامع محلی در بورنو که مرکز فعالیت های دهشت افگنی بوکو حرام است، نیز این برنامه را زیر سوال برده اند.

ويوين بلون، بنیانگذار و مسوول یک نهاد مدنی موسوم به برنامه عمل اجتماعی نایجیریا، دلیل آن را چنین توضیح داد: "به نظر می رسد که توجه برنامهٔ ادغام مجدد بیشتر بر خود شورشیان متمرکز شده است، در حالی که جوامع نیز آسیب های بسیار گسترده ای را متحمل شده اند. این جوامع در اصل به کمک توانبخشی روانی و اجتماعی نیاز دارند و من ندیده ام که این کار به اندازه کافی برای آنها انجام شود."

جنگجویان بوکو حرام از سال ۲۰۰۹ به هدف ایجاد خلافت اسلامی در شمال نايجريا می جنگند.

XS
SM
MD
LG