لینک های دسترسی

Breaking News

شمار زیران حج که به دلیل گرمای شدید جان باخته‌ اند،‌ به بیش از ۱۳۰۰ نفر رسید


مقامات عربستان سعودی روز یکشنبه ۲۳ جون (سوم سرطان)‌ گفتند شماری زیران حج که به دلیل گرمای شدید در آن کشور جان باخته‌ اند، به بیش از ۱۳۰۰ نفر رسیده است.

فهد بن عبدالرحمان الجلاجل، وزیر صحت عربستان سعودی، گفته که از جمله ۱۳۰۱ نفری که در مراسم حج امسال جان باخته‌ اند، زیران غیر مجاز بودند که برای انجام مناسک حج، مسافت‌های طولانی در اطراف شهر مکه، پیاده روی کردند.

وزیر صحت عربستان سعودی که با تلویزیون دولتی آن کشور صحبت می‌کرد، گفت که ۹۵ زایر در شفاخانه‌ها زیر تداوی قرار دارند و شماری از آنان توسط طیاره به شفاخانه‌های ریاض، پایتخت آن کشور، منتقل شده اند. او گفت که تشخیص هویت زیران جان باخته به دلیلی تاخیر شده که آنان هیچ اسناد و مدرکی با خود نداشته‌ اند.

به گفته دو مقام مصری که نخواستند نام‌های شان در گزارش ذکر شود، قربانیان شامل بیش از ۶۶۰ شهروند مصر می‌شود که به استثنا ۳۱ نفر آنان، همه آنان زیران غیر مجاز بودند.

مقامات مصری گفته‌ اند که جواز ۱۶ شرکت مسافرتی را لغو کردند، زیرا این شرکت‌ها به صورت غیرقانونی زیران غیر مجاز را کمک کردند تا به عربستان سعودی سفر کنند. به گفته‌ مقامات مصری،‌ این شرکت‌ها برای زیران ویز‌ه‌های را فراهم کردند که به آنان اجازه ورود به شهر مکه را نمی‌داد. به گفته مقامات مصر، این شرکت‌ها به سارنوالی ارجاع شده‌ اند تا زیر پیگرد قانونی قرار بگیرند.

امسال بیش از ۵۰ هزار زایر به صورت مجاز به عربستان سعودی سفر کردند تا مناسک حج را ادا کنند.

مقامات عربستان سعودی به تاریخ هشتم جون اعلام کردند که نیروهای امنیتی آن کشور در آستانه برگزاری مراسم حج صد‌ها هزار زایر ثبت ناشده را از شهر مکه پاکسازی کرده‌ اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری عربستان سعودی،‌ افرادی که از شهر مکه پاکسازی شدند، شامل ۱۵۴ هزار شهروند خارجی می‌شود که به عوض ویزه حج، با ویزه گردشگری وارد شهر مکه شده بودند. در این گزارش همچنین آمده است که مقامات سعودی ۱۷۱ هزار و ۵۸۷ نفر دیگر را از شهر مکه پاکسازی کردند که باشندگان عربستان سعودی استند، اما ساکن مکه نبودند و اجازه حج را نداشتند.

بر اساس آمار رسمی، سال گذشته بیش از ۱.۸ میلیون مسلمان از سراسر جهان در مراسم حج فرضی اشتراک کردند. بر اساس گزارش‌ها، در مراسم حج امسال نزدیک به ۱.۹ میلیون زایر از سراسر جهان در مناسک حج اشتراک کرده اند.

مقدس‌ترین مکان‌های اسلام در شهر‌های مکه و مدینه عربستان سعودی موقعیت دارند. این کشور شاهی حوزه خلیج فارس همه ساله میلیاردها دالر از مناسک حج، چه فرضی یا عمره، درآمد دارد.

در سال‌‌های قبل،‌ در جریان مناسک حج چندین بار رویدادهای مرگبار به وقوع پیوسته است. در سال ۲۰۱۵ به دلیل ازدحام بیش از حد، دست‌کم ۲۳۰۰ زایر زیر پا شدند و جان باختند.

گروه

XS
SM
MD
LG