لینک های دسترسی

Breaking News

برنامۀ جهانی غذا: گرسنگی بیش از نصف نفوس افغانستان را تهدید می‌کند


برنامۀ جهانی غذا سازمان ملل متحد از احتمال سقوط اقتصادی افغانستان هشدار داده و گفته است که بیش از نصف از جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجه است.

برنامۀ جهانی غذا امروز دوشنبه ۲۵ اکتوبر (سوم عقرب) با نشر گزارشی گفت که از ماه نومبر ۲۰۲۱ میلادی ۲۲.۸ میلیون نفر در این کشور با گرسنگی شدید رو به رو خواهند شد.

دیوید بیسلی، مدیر اجراییۀ برنامۀ جهانی غذا، گفت: "افغانستان در حال حاضر در بدترین بحران‌ بشری جهان قرار دارد و امنیت غذایی آن در حال فروپاشی است. در زمستان امسال‌، میلیون‌ها افغان مجبور خواهند شد بین مهاجرت و گرسنگی یکی را انتخاب کنند."

آقای بیسلی از فاجعۀ انسانی در این کشور هشدار داده و از جامعۀ جهانی خواسته است که برای جلوگیری از این فاجعه، کمک‌های بشری را به این کشور افزایش دهند. او همچنین گفته است که اوضاع در افغانستان در حال بدتر شدن قرار دارد و به دلیل فقر و گرسنگی، هزاران کودک جان‌های خود را از دست خواهند داد.

پیش از این، ملل متحد هشدار داده بود که تا اخیر سال جاری میلادی، یک میلیون کودک زیر سن پنج سال با سوی تغذی حاد مواجه خواهند شد در حالی که ۳.۳ میلیون نفر دیگر از این مشکل صحی رنج خواهد برد.

بر اساس پیش‌بینی برنامۀ جهانی غذا برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان ماهانه، ۲۲۰ میلیون دالر نیاز است تا با بخشی از ۲۳ میلیون نفر در زمستان پیش رو کمک صورت گیرد.

سازمان ملل متحد، کروناویروس، جنگ، خشک‌سالی و بحران اقتصادی را از عوامل عمدۀ فقر و گرسنگی مردم در افغانستان عنوان کرده است. برنامۀ جهانی غذا همچنین هشدار داده است که با نزدیک شدن فصل زمستان، مشکلات مردم از ناحیۀ فقر و تنگ‌دستی در نقاط دوردست این کشور بیشتر خواهد شد.

این در حالی است که روز گذشته، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان گفت که هشت کودک در اثر گرسنگی در دشت برچی، در غرب کابل جان باخته اند.

آقای محقق که با خانواده‌اش در خارج از افغانستان به سر می‌برد در صفحۀ فیسبوک‌اش نوشته است که این کودکان در "سایۀ سلطۀ کسانی که حاکمیت شان را اسلامی" می‌دانند، در اثر فقر و تنگ‌دستی جان باخته اند.

این در حالی است که سازمان ملل متحد به تاریخ ۲۱ اکتوبر گفت که به هدف جلوگیری از سقوط اقتصادی در افغانستان، صندوق امانتی ویژه‌ای را ایجاد کرده است تا کشورهای کمک کننده بتوانند بدون ارسال کمک به طالبان از طریق ملل متحد برنامه‌های خاص را در افغانستان تمویل کنند.

از زمان تصرف کابل توسط طالبان در ماه اگست، پول نقد در بانک‌ها تمام شده و معاش کارمندان دولت پرداخت نشده است.

XS
SM
MD
LG