لینک های دسترسی

Breaking News

با نزدیک شدن پایان میعاد آتش‌بس میان حماس و اسراییل، شمار دیگری از گروگانان آزاد شدند


میانجی‌گران در حالی تلاش دارند آتش‌بس میان اسراییل و حماس تمدید شود که حماس شماری دیگری از گروگانان را آزاد کرد.

آتش‌بس میان حماس و اسراییل که نخست برای چهار روز نافذ شده بود سپس برای دو روز دیگر تمدید شد و قرار است صبح پنجشنبه ۳۰ نومبر منقضی شود.

با در نظر داشت به فوریت موضوع، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده به اسراییل رسید تا در مورد کمک‌های بشری به غزه و توافق آتش‌بس با مقامات اسراییلی ملاقات کند.

اما میانجی‌گران در حالی با چالش مواجه شده اند که یک منبع حماس گفت که این گروه از پیشنهاد اسراییل برای تمدید آتش‌بس راضی نیست.

این منبع افزود است که حماس خواستار بیرون شدن تمامی تانک‌ها و تجهیزات نظامی اسراییلی از نوار غزه است.

او علاوه کرد: "هر گونه بحث در مورد تبادلهٔ زندانیان نظامی، سربازان و افسران باید مستلزم توقف پرخاشگری (اسراییل) و رفع محاصره‌ای که غزه را خفه کرده است، باشد."

اما در عین حال، باسم نعیم، وزیر صحت غزه تحت کنترول حماس گفت: "ما حاضریم تمامی سربازان را در ازای تمامی زندانیان (فلسطینی) آزاد کنیم."

بر اساس گزارش‌ها، کابینهٔ جنگ اسراییل ناوقت چهارشنبه برای بحث روی تمدید آتش‌بس تشکیل جلسه داد.

این در حالی است که دفتر صدر اعظم اسراییل گفته است که ۱۰ شهروند این کشور، به شمول پنج زن، سه کودک و دو مرد ۱۸ ساله، امروز از سوی حماس آزاد شدند.

در عوض، بر اساس معلومات وزارت خارجهٔ قطر، اسراییل ۳۰ فلسطینی، به شمول ۱۴ زن و ۱۶ کودک را از زندان آزاد کرد.

این ششمین گروه اسراییلی‌ها و شهروندان سایر کشورها بود که از سوی حماس تحت توافق آتش‌بس به میانجی‌گری قطر، مصر و ایالات متحده، آزاد شدند.

حماس گفته است که دو زن در پی تلاش ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، آزاد شدند.

در این حال، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد خواستار "آتش‌بس بشری واقعی" شد.

گوتیرش گفت که "باشندگان غزه در وسط یک فاجعهٔ بشری قرار دارند".

توافق آتش‌بس در شش روز گذشته، منجر به توقف جنگ خونین و مرگبار میان حماس و اسراییل شده است. به گفتهٔ مقامات اسراییلی، گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد و افزون بر کشتن ۱۲۰۰ نفر، ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفت.

اسراییل نیز در پاسخ به این حمله، غزه را که گروه حماس بر آن مسلط است، زیر حملات شدید هوایی و زمینی قرار داد که در اثر آن به گفتۀ مقام‌های حماس، بیش از ۱۵ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شدند.

گروه

XS
SM
MD
LG