لینک های دسترسی

Breaking News

حدود نیمی از وزارت‌های افغانستان را سرپرست‌ها اداره می کنند


عمر حکومت وحدت ملی چند ماه معدود باقی مانده است، اما همانند دوره کرزی، از ماه‌ها و حتی سال‌ها بدین سو، تقریبأ نصف کابینه حکومت آقای غنی، توسط سرپرست‌ها اداره می‌شود.

کابینۀ حکومت وحدت ملی افغانستان، ۲۵ وزارت دارد که ۱۳ وزیر آنرا رئیس جمهور غنی و ۱۲ وزارت دیگر را رئیس اجرایی تعیین کرده است، این تقسیمات بر اساس موافقتنامه سیاسی در روزهای نخست ایجاد حکومت وحدت ملی صورت گرفته بود.

هم اکنون وزارت‌های، مالیه، داخله، دفاع ملی، معادن و پترولیم، معارف،‌ اطلاعات و فرهنگ، خارجه، صنعت و تجارت، شهرسازی و اراضی و انرژی و آب، وزیر ندارند، و توسط سرپرست وزیران اداره می‌شوند.

قانون سرپرستی وزارت‌خانه‌ها، که در پایان سال ۱۳۹۳خورشیدی تصویب شده، زمان کار سرپرست وزیران را ۲ ماه تعیین کرده و در این قانون تاکید شده که رئیس جمهور مکلف است در ظرف دو ماه به سرپرستی ادارات پایان دهد.

ادامه کار سرپرستی در کابینه حکومت افغانستان، با انتقادهای در ولسی جرگه آن کشور رو به رو شده است، و اعضای آن، رئیس جمهور غنی و عبدالله رئیس اجرایی را به قانون شکنی متهم می کنند.

عرفان الله عرفان، منشی ولسی جرگه امروز سه شنبه (۲۵جدی) به صدای امریکا گفت که شماری از وزارت‌ها حتی از چندین سال بدین سو، توسط سرپرست‌ها اداره می‌شوند.

آقای عرفان، گفت که شورای ملی همواره خواسته تا برای پایان دادن به فرهنگ سرپرستی، حکومت نامزد وزیران را برای گرفتن رای اعتماد به این نهاد بفرستد اما تا کنون هیچ توجه در این باره نشده است.

منشی ولسی جرگه افزود: " تا کنون چهار نامزد وزیر به شمول وزیر دفاع، داخله، معارف و اطلاعات و فرهنگ اسناد شان برای ما رسیده که بررسی می‌شود، اما حکومت کدام آمادگی ندارد تا این افراد را به گونه رسمی به پارلمان معرفی کند".

قرار است تا یک هفته دیگر شورای ملی افغانستان به رخصتی‌های زمستانی برود.

در همین حال، برخی از تحلیلگران افغان، باور دارند که تداوم کار سرپرست وزیران، سبب کندی کار در ادارات دولتی افغانستان شده و حتی، بی اعتمادی میان مردم و حکومت را بیشتر کرده است.

صدیق پتمن، معین پیشین وزارت معارف و از تحلیلگران مسایل سیاسی، به صدای امریکا گفت که نبود مسوولیت پذیری در ادارات دولتی، تأثیر منفی در بخش باسازی و زیربنایی گذاشته و به دلیل اداره کردن وزارت‌ها از سوی سرپرستان " بسیاری از پروژه‌های کلان به خصوص در وزارت‌های معادن و انرژی و آب، کار روی قرار داد آن سال‌ها طول به درازا کشیده است".

حکومت افغانستان در این خصوص حاضر به پاسخگویی نشد.

تنها شماری وزارت‌ها توسط سرپرستان اداره نمی‌شوند، بلکه تعدادی از ولایات، شاروالی‌ها، ریاست‌های مستقل، ولسوالی‌ها و برخی اداره‌ها دیگر را نیز سرپرستان اداره می‌کنند.

تحلیلگران سیاسی، ریشه این مشکل را در ضد و بندهای سیاسی و اختلاف های موجود میان سران حکومت افغانستان می دانند.

XS
SM
MD
LG