لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: آمار یونیسف در مورد مرگ و میر کودکان تخمینی است


AFGHANISTAN CLINIC HEALTH CARE
AFGHANISTAN CLINIC HEALTH CARE

وزارت صحت افغانستان می گوید که ارقام ارایه شده از جانب یونیسف یا ادارۀ حمایت از کودکان ملل متحد، در مورد مرگ و میر ناشی از اسهالات کودکان زیر سن 5 سال در افغانستان، تخمینی است.

یونیسف در گزارشی اذعان داشته است که برای نخستین بار رقم مرگ و میر کودکان زیر سن پنج سال افغانستان در سال، کمتر از ۱۰ هزار کودک بوده اما باآنهم "این رقم به ۹۵۰۰ کودک در سال می رسد."

یونیسف می گوید که با این حساب، "در هر روز ۲۶ کودک افغان زیر سن ۵ سال، به خاطر ابتلا به بیماری اسهال جان خود را از دست می دهد."

داکتر سید عطاالله سیدزی، رئیس بخش معلومات صحی وزارت صحت عامۀ افغانستان گفت که در مقایسه با سال های گذشته مرگ و میر کودکان ناشی از اسهالات در آن کشور کاهش یافته و آنچه یونیسف ارایه داشته است، گزارش نه بلکه تخمینی است که ملل متحد برای کشور های مختلف ارایه می کند.

آقای سیدزی تاکید کرد که وزارت صحت افغانستان کدام سروی و ارقام مشخصی را تاکنون در دست ندارد اما تاکید کرد که در ۲۰۰۲ در هر ۱۰۰۰ کودک ۲۵۷ کودک تلف می شد؛ حالانکه در ۲۰۱۵ این رقم به ۵۵ کودک کاهش یافته و بیشترین عامل آن هم "سینه و بغل و اسهالات" بوده است.

عدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی، و مراعات نکردن حفظ الصحه، عوامل عمدۀ ابتلای کودکان به اسهالات عنوان شده است.
عدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی، و مراعات نکردن حفظ الصحه، عوامل عمدۀ ابتلای کودکان به اسهالات عنوان شده است.

اما داکتر نجیب الله صافی، مسوول بخش انکشاف سیستم صحی در سازمان جهانی صحت می گوید، این رقم در تطابق با آنچه یافته های آنان نشان می دهد، قرار ندارد.

آقای صافی به صدای امریکا گفت که در همکاری با پوهنتون لندن سکول و یک سازمان امریکایی، تحقیقی را در مورد اسهالات به ویژه آنهاییکه عامل آن روتاوایروس است انجام داده تخمین کرده اند که "روتا ویروس عامل دو بر سه حصۀ اسهالات کودکان زیر سن پنج سال در افغانستان می باشد".

مسوول بخش انکشاف سیستم صحی سازمان جهانی صحت می گوید "روتا ویروس باعث مرگ ۱۲۰۰ کودک مصاب به اسهالات می گردد. بر اساس این یافته ها اگر تخمین کنیم، در کل حدود ۲۰۰۰ کودک در سال، در افغانستان به خاطر ابتلا به اسهالات می میرند که تخمیناً می توان گفت ۶ کودک در روز به خاطر اسهالات جان خود را از دست می دهند."

داکتر صافی گفت که با تفاهم وزارت صحت افغانستان، قرار است به زودی واکسین روتا ویروس را شامل واکسین های دورۀ طفولیت خواهند کرد که می تواند جلو ابتلا به این ویروس را در نزد کودکان بگیرد.

آنچه وزارت صحت، سازمان جهانی صحت و یونیسف بر آن توافق نظر دارند "عدم دسترسی مردم به آب آشامیدنی صحی و مراعات حفظ الصحه توسط مردم می باشد."

داکتر نجیب صافی تاکید می کند که اسهالات از بیماری های عمدۀ دورۀ طفولیت در افغانستان بوده و تاکنون هم است، اما مردم می توانند "با شستن دست ها و نوشیدن آب پاک و جوش دادۀ سرد" جلو ابتلا به اسهالات را بگیرند.

XS
SM
MD
LG