لینک های دسترسی

Breaking News

آیا هلمند در پرتگاه سقوط قرار گرفته؟ 


هلمند در چنده ماه گذشته شاهد نبردهای شدید بوده است
هلمند در چنده ماه گذشته شاهد نبردهای شدید بوده است

معاون والی هلمند به رئیس جمهور غنی نوشته که چندین ولسوالی به دست طالبان افتاده و احتمال سقوط مناطق بیشتر وجود دارد.

معاون والی هلمند در نوشته ای که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود به رئیس جمهوری افغانستان هشدار داده است که ولایت هلمند در پرتگاه سقوط به دست طالبان قرار گرفته است.

محمد جان رسولیار نوشته است که نوزاد، موسی قلعه و شمار دیگری از ولسوالی های هلمند پس از تلفات بلند نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، به کنترول طالبان افتاده اند.

آقای رسولیار از کشته شدن شمار زیادی از «جوانان» در نبردهای هلمند نوشته اما توضیح نداده است که این آمار را چگونه و از کدام منابع بدست آورده است.

معاون والی هلمند نوشته است که در زمان حاضر جنگ در چندین ولسوالی به شدت جریان دارد. او هشدارگونه نوشته است که اگر تجهیزات و منابع کافی در اختیار نیروهای افغان قرار داده نشود، مناطق بیشتری از کنترول دولت خارج خواهد شد.

همزمان با نشر این نامه، یک سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که شورای امنیت ملی وضعیت جنگ در هلمند را ارزیابی می کند.

مقام های امنیتی در ولایت هلمند هم گفته اند که طالبان توان سقوط مرکز این ولایت را ندارند.

عبدالرحمن سرجنگ، قوماندان پولیس هلمند، به آژانس رویترز گفته است که نیروهای دفاعی و امنیتی «به طور تاکتیکی» از بعضی مناطق عقب نشینی کرده اند اما توان دفع کامل حملات دشمن را دارند.

فیسبوک و مقام های افغان

در نامه معاون والی هلمند که به پشتو نوشته شده است به مزاج تُند رئیس جمهور غنی اشاره شده است اما آقای رسولیار نوشته است از این بیم ندارد که با نشر نامه اش احتمالاً از سمت اش برکنار خواهد شد.

حدود دوهفته پیش رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی، در فیسبوک از سیاست رئیس جمهور غنی در مقابل پاکستان به شدت انتقاد ورزید. آقای نبیل یک روز بعد از آن نوشته از سمت اش کنار رفت.

با آن که آمار دقیق دسترسی افغانها به انترنت وجود ندارد اما گفته می شود که حدود دو میلیون شهروند این کشور کاربر فیسبوک است.

XS
SM
MD
LG