لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش در محصولات زراعتی هرات


عکس: خلیل نورزایی
عکس: خلیل نورزایی
مقام های محلی هرات در مراسم افتتاح بزرگترین نمایشگاه محصولات کشاورزی دهقانان، از افزایش 20 در صد در محصولات شان در آن ولایت خبر می دهند.
همزمان کشاورزان هرات، دولت را به بی توجهی در فراهم نكردن بازار مناسب برای فروش محصولات شان متهم می كنند.

(عکس های این نمایشگاه را در صفحۀ فیسبوک رادیو آشنا صدای امریکا در اینجا تماشا کنید)

بزرگترین نمایشگاه محصولات کشاورزی دهقانان ولایت هرات زیر نام مهرگان، روز دوشنبه با حضور وزیر زراعت و شماری از نماینده گان مردم در پارلمان افغانستان افتتاح شد.

جشن مهرگان
طی دو سال گذشته برای دومین بار این نمایشگاه بمنظور "سپاسگزاری نعمت های طبیعی" توسط دهاقین هرات در اوایل فصل خزان برگزار میشود.

داوود صبا، والی هرات برگزاری این نمایشگاه را گامی مهمی در راستای عصری سازی ساختن زراعت در این ولایت خوانده و از افزایش 20 در صد حاصلات زراعتی این ولایت نسبت به سال گشته خبر میدهد. وی افزود "خوشبختانه وضعیت محصولات زراعتی ما در هرات به مراتب نسبت به سال گذشته بود با اینكه سال گذشته هم ما 15 درصد ازدیاد محصول داشتیم امسال خوشبختانه خشكسالی كه پارسال ولسوالی های شمالی هرات را در بر گرفت وجود نداشت."

شماری از دهقانان ولایت هرات نیز می گویند برگزاری چنین نمایشگاه هایی میتواند زمینه رشد و معرفی محصولات زراعتی شان را برای عموم فراهم كند.

سید محمد یكی از دهقانان ولسوالی چشت می گوید محصولات زراعتی ولسوالی اش را به نمایش گذاشته كه اكثریت مردم به جریان نبودند و حالا بعد از دیدن از او ادرس میگیرند كه بعد از بدست امدن محصولات او را بخرند. زینب یكی از دهقانان ولسوالی گذره هرات می گوید "همین چیزی كه دستاورد خود ما خانم ها است مانند سبزیجات، ترشی باب و دیگر میوه جاتی كه ما پروسس داریم اورده ایم به این نمایشگاه كه این میتواند همانند یك اعلانات برای ما عمل كند و مردم با كار ما بیشتر اشنا شوند."

شکایت از حکومت؟
اما تعداد دیگری از کشاورزان هرات از عدم توجه مسئولین دولتی به سكتور زراعتی انتقاد كرده می گویند به دلیل نداشتن سردخانه و بازار مناسب برای فروش محصولات شان مجبورند به كارهای دیگر روی بیاورند.

محمد آصف رحیمی وزیر زراعت افغانستان اما می گوید جهت صادرات محصولات زراعتی دهاقین به سایر نقاط جهان ابتدا نیاز به پروسس و بسته بندی معیاری می باشد كه وزارت زراعت و تجارت در پی فراهم نمودن این سهولت اند.

وزیر زراعت افغانستان گفت "ماركیت یابی را با مفهوم وسیعش نبینیم كه دولت برود به كشورهای خارجی و بازاریابی كند بلكه ماركیت یابی یك زنجیره است ،شما میبیند از خارج كه یك محصول میاید مردم میخرند چون انها بار و جامه خوب دارند و استندرد صحی دارند و ما نباید هر چیزی را كه تولید میكنیم به صورت خام و نا پخته به بازارها ببریم و سر این وزارت زراعت و تجارت یكجا كار میكنند و مهم اینست كه مردم خود ما آگاهی شان بیشتر شود تا از محصولات خودمان استفاده كنند."

این نمایشگاه 114 غرفه دارد كه بیشتر از 40 غرفه آن مربوط به زنان است و برای مدت سه روز به روی علاقه مندان باز میباشد.
XS
SM
MD
LG