لینک های دسترسی

Breaking News

تبادله انتقادات میان والی هرات و فعالین جامعه مدنی


چندین مورد خشونت با زنان در این اوآخر در هرات گزارش شده است
چندین مورد خشونت با زنان در این اوآخر در هرات گزارش شده است
شدت یافتن موارد خشونت با زنان طی چند هفته اخیر در ولایت غربی هرات، این بار موجی از انتقاد های والی این ولایت در قبال کارکرد نهادهای جامعه مدنی را بدنبال داشته است.

سید فضل الله وحیدی، والی هرات گفته است که کارکرد پروژه ای و نادرست نهادهای جامعه مدنی باعث روند رو به رشد آمار خشونت با زنان در این ولایت شده است.

آقای وحیدی گفته است که اطلاع رسانی یک طرفه به زنان و مردان در نقاط دور دست، تنش در بین خانواده ها را افزایش داده است.

او گفت "یک هزار نهاد مدنی در هرات است اما روز یک زن کشته میشود پس این نهاد مدنی چی میکند، وظیفه اش چیست که در هر ولسوالی یک زن خود را بکشد. من از نهادهای مدنی خواهش میکنم در این راستا کار بکنید و هرات را از این شرم خلاص کنید."

واکنش جامعه مدنی

اين گفته های والی هرات اما با انتقاد شديد مسئولين نهادهای جامعه مدنی در هرات روبرو شده است.

خلیل پارسا، هماهنگ کننده این نهادها در هرات، اظهارت آقای وحیدی را در مخالفت با اصولنامه وظايف نهادهای جامعه مدنی افغانستان خوانده گفت، شرایط محیطی و تعصبات جنسیتی خود دلیلی بر افزایش خشونت ها با زنان است.
آقای پارسا گفت "من می گویم نهادها مدنی فعال بودند و تلاش کردند تا اگهی خانم ها و خانواده ها را بلند ببرند و این بلند رفتن اگهی تا اندازه ای باعث کشمکش ها در خانواده ها شده است و همچنان زنان امروز می خواهند به حقوق خود برسند اما مشکلات اجتماعی چون سنتی بودن جامعه مانع از دسترسی انها به حقوق شان میشود و این باعث خشونت میشود."

خالده خرسند، فعال جامعه مدنی، نیز اظهارات والی هرات را ناشی از عدم هماهنگی و آگاهی وی از كاركردهای فعالین مدنی خوانده گفت هيچ حركت مدنی در این ولایت بر ضد منافع عموم خصوصا زنان راه اندازی نشده است.

از جانبی هم شماری از آگاهان می گویند افرادی استند که در چوکات نهادهای جامعه مدنی و زیر نام زنان تنها به فکر کسب درآمد خود استند.

از زمان تقرر سید فضل الله وحیدی به حیث والی هرات این چندمین باری است که او کارکرد نهادهای جامعه مدنی را مورد انتقاد قرار میدهد.

در حال حاضر نزدیک به هفتصد نهاد مدنی در ولایت هرات فعالیت می کند.
XS
SM
MD
LG