لینک های دسترسی

Breaking News

ادارات دولتی حصارک ننگرهار بر روی مردم مسدود است


تمام ادارات دولتی در ولسوالی حصارک ننگرهار بر روی مردم مسدود است و غیر از ولسوال، یک کارمند امنیتی و فرمانده امنیه، هیچ مأمور دولتی در ولسوالی حصارک ننگرهار حضور ندارند.

حصارک ولسوالی دورافتاده و صعبالعبور در ننگرهار است که شاهد ناامنیهای فراوان بوده است.

راه عمومی حصارک - جلال آباد و راههای مواصلاتی روستاهای حصارک تماما تحت کنترول طالبان مسلح است و به روی اراکین دولتی به کلی مسدود میباشد.

این ولسوالی از سالها به اینطرف چندین بار با خطر سقوط مواجه شد؛ ولی در اثر عملیاتهای ویژه نیروهای امنیتی افغان دوباره از خطر سقوط نجات داده شد.

اما باوجود چنین وضعیت امنیتی آن ولسوالی، هنوز هم غیر از ولسوال، فرمانده امنیه و یک کارمند امنیتی کسی دیگر از مقامات دولتی در حصارک حضور ندارند.

عبدالخالق معروف ولسوال حصارک که این ولسوالی را از بیش از ده سال به این طرف با نیروی قومی خود نگهداری کرده است، میگوید "راه که مسدود شده هفت سال میگذرد و بازار که مسدود شده دو سال میگذرد، اینجا تنها شعبه من به صفت ولسوال فعال است و یک شعبه را برای مردم در شهر جلالآباد هم فعال نمودیم...اینجا در قومندانی تنها یک خود شخص قومندان است و یک آمر مخابره دیگر نه تروریزم است، نه استخبارات اند، نه مواد مخدر است، نه جنایی و نه دیگر شعبات قومندانی فعال اند، مشکل راه هم است که راه باز شود مامورین خواهند آمد."

ولسوال حصارک میگوید که از دوسال به این طرف طالبان مسلح بازار ولسوالی را نیز مسدود کرده اند و در اثر آن مردم با فاجعه انسانی مواجه اند.

ولسوال حصارک می افزاید که عساکر شان حتی بعد از سپری یک سال وظیفه در آن ولسوالی هنوز هم برای تبادله وقت به خانه خود امکانات ندارند.

فرماندهی امنیه ننگرهار می‌پذیرد که بازگشایی راه حصارک در توانایی‌ این اداره نیست؛ اما مسدود بودن بازار و عدم فعالیت ارگانهای امنیتی در آن ولسوالی را نمیپذیرد.

حضرت حسین مشرقیوال سخنگوی پولیس ننگرهار به صدای امریکا از فعالیت نهادهای امنیتی در حصارک سخن میزند.

اما قول اردوی ۲۰۱سیلاب باوجود آن که از حضور قوتهای اردوی ملی در حصارک خبر میدهد؛ ولی مشکلات در مسیر راه حصارک را می پذیرد.

دگرمن شیرین آقا فقیری سخنگوی قول اردوی ۲۰۱سیلاب در مورد به صدای امریکا می‌گوید "نیروهای که آنجا است تحت حمایه ما قرار دارند،در مورد بندش راه اش در مسیر راه در آنطرف ولسوالی شیرزاد بعضی مشکلات وجود دارد،اگر ضرورت باشد قطعات قول اردو در هماهنگی با سایر نیروهای امنیتی ولسوالی را حمایت کرده اکمالات کرده مطابق نیاز و پلان انشاالله عملیات نظامی را به راه خواهند انداخت."

ولی باشندگان حصارک میگویند، به علت ناامنی‌های فراوان در مسیر راه از ماهها به اینطرف در شهر جلال آباد به سر میبرند و هیچ نوع پروژه انکشافی در آن ولسوالی راه اندازی نگردیده است.

غنچه گل باشنده منطقه آب زنگانی مربوط به ولسوالی حصارک، که برای انتقال نیازمندی‌ها به حصارک منتظر بازگشایی راه آن ولسوالی در شهر جلال‌آباد به سر می‌برد؛ در مورد به رادیوآشنا چنین می‌گوید "هفت ماه می شود که همرا با مادرم به شهر آمدیم، در حصارک هیچ چیزی وجود ندارد، دولت نیست، فقط پولیس و اردو هستند در پوسته ها قرار دارند، کار نیست، بازار را طالبان بسته اند، قلت مواد خوراکه و ادویه به شکل فراوان وجود دارد."

ولسوالی حصارک در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر جلال آباد در جوار ولایات کابل و لوگر موقعیت دارد.

مدت یکسال قبل به علت مسدودی راه عمومی آن با شهر جلال آباد، اکمالات دولتی از مسیر ولسوالی سروبی کابل انجام می شد.

اکنون جز از راه هوایی راه دیگر ورودی به حصارک به منسوبین دولتی وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG