لینک های دسترسی

Breaking News

قتل ناموسی در هرات و بادغیس چهار قربانی گرفت


فعالان همواره قتل‌های ناموسی را محکوم کرده و برای تقبیح آن راهپیمایی و اعتراض کرده اند
فعالان همواره قتل‌های ناموسی را محکوم کرده و برای تقبیح آن راهپیمایی و اعتراض کرده اند

دو دختر و دو پسر جوان در ولایت‌های هرات و بادغیس در محکمه‌های صحرایی و خودسرانه مجازات و کشته شدند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، می‌گوید که روز گذشته یک دختر و یک پسر جوان در قریه بنیاد ولسوالی کهسان این ولایت به اتهام داشتن روابط نامشروع از سوی بستگان دختر به ضرب گلوله به قتل رسیده اند.

آقای فرهاد گفت که پولیس هویت قاتل را شناسایی کرده و قوا به محل اعزام شده است. او ابراز امیدواری کرد که عامل این قضیه به زودی دستگیر خواهد شد.

همزمان با این، ظاهر بهاند سخنگوی ولایت بادغیس از کشته شدن یک دختر ۱۴ ساله و یک پسر ۱۸ ساله به اتهام فرار از منزل در منطقه "کندلان" شهر قلعه نو مرکز این ولایت خبر می‌دهد.

آقای بهاند می گوید که این دو جوان روز گذشته از سوی پدر دختر به ضرب گلوله به قتل رسیده اند و سپس پدر دختر با سلاح دست داشته اش به گروه طالبان پیوسته است.

افزایش این نوع محاکم در ولایات غربی با واکنش مدافعین حقوق بشر و فعالان مدنی روبرو شده است.

ماریا بشیر مدافع حقوق زن نیز می گوید که ضعف حکومت در مجازات عاملان خشونت علیه زنان و عدم دسترسی مردم به عدالت در نقاط دوردست باعث شده است تا مردم برای حل قضایای ناموسی خود به محاکم صحرایی روی بیاورند.

فعالان این وضعیت را به گونۀ ویژه برای زنان نگران کننده توصیف می‌کنند.

عبدالقادر رحیمی رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات نیز برگزاری محاکم صحرایی را در مغایرت با سیستم عدلی و قضایی کشور خوانده می گوید که حکومت باید جلو این گونه محاکم خودسر را بگیرد.

محاکم صحرایی معمولاً در مناطق دوردست و زیر کنترول مخالفان دولت برگزار می‌شود که عمدتاً قربانیان آن زنانی استند که می‌خواهند به میل خود زنده گی کنند، اما در دو مورد اخیر این نوع محکمه‌ها در ساحۀ زیر ادارۀ دولت به وقوع پیوسته است.

XS
SM
MD
LG