لینک های دسترسی

Breaking News

خروج قوا از افغانستان، رهایی اسیران امریکایی را دشوارتر می‌کند - فعالان


فعالانی که برای رهایی شهروندان امریکایی اسیر در کشورهای خارجی کمپاین می‌کنند، ابراز نگرانی کرده اند که با خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، رهایی امریکایی‌هایی که در افغانستان اسیر اند، دشوار خواهد شد.

بنیاد جیمز فولی در گزارش سالانۀ خود که روز چهارشنبه نهم جون (۱۹ جوزا) نشر شد، تلاش‌های حکومت ایالات متحده را برای رهایی امریکایی‌های اسیر و کسانیکه در کشورهای خارجی به گونۀ غیرقانونی بازداشت شده اند، تحلیل و ارزیابی کرده است.

این گزارش بر اساس مصاحبه با اسیران و بازداشت شدگان پیشین یا بستگان و نمایندگان آنان و مقام‌های برحال و پیشین نظامی و ملکی حکومت ایالات متحده تهیه شده است.

شماری از کسانیکه در تهیۀ این گزارش با آنان مصاحبه شده است، از سرنوشت اسیران و بازداشت شدگان پس از خروج قوای خارجی از افغانستان ابراز نگرانی کرده اند. در این گزارش آمده است: "جمع آوری اطلاعات استخباراتی برای یافتن امریکایی‌ها و انجام عملیات برای رهایی اسیران دشوار خواهد شد."

مارک فریریچز، قراردادی امریکایی که در جنوری ۲۰۲۰ از افغانستان ربوده شد و گمان می‌رود نزد شبکۀ حقانی اسیر است و پاول اوفربای، نویسندۀ امریکایی که در سال ۲۰۱۴ در افغانستان ناپدید شد، شامل این اسیران امریکایی اند.

در گزارش آمده است: "آنان [مصاحبه دهندگان] هراس دارند که کاهش بیشتر حضور فزیکی امریکایی در آن کشور [افغانستان] منجر به کاهش نفوذ برای رسیدگی به این قضایا خواهد شد...برخی گفته اند که باید رهایی این اسیران پیش‌شرط مذاکرات امریکا-طالبان در قطر می‌بود."

هرچند، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان به قانونگذاران امریکایی گفته است که در تماس‌هایش به سلسلۀ مذاکرات صلح افغانستان، مکرراً خواستار رهایی فریریچز شده است.

گزارش همچنین حاکی است که خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان، عملیات مبارزه با دهشت افگنی به شمول جمع آوری اطلاعات در مورد القاعده و دیگر گروه های تروریستی را دشوارتر خواهد کرد.

با اینحال، جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده به تازگی در نامه‌ای به قانونگذاران امریکایی در مورد وضعیت در افغانستان نگاشته است که با خروج سربازان امریکایی از افغانستان، واشنگتن از تهدیدهای دهشت افگنی در افغانستان چشم پوشی نخواهد کرد و به خاطر جلوگیری از ظهور مجدد این تهدیدها، امریکا توانایی‌های خود را در بخش مبارزه با دهشت افگنی در منطقه "تنظیم مجدد" می‌کند.

بنیاد جیمز فولی در این گزارش از ایجاد بخش ویژۀ رسیدگی به اسیران در بیروی تحقیقات فدرال (اف بی آی) و انتصاب نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور اسیران استقبال کرده، اما در عین حال بر بهبود در برخی عرصه ها از جمله حمایت بیشتر صحت روانی و مالی از اسیران و بازداشت شدگان برگشته به امریکا تاکید کرده است.

بنیاد جیمز فولی توسط داین فولی اساس گذاشته شده است. داین مادر جیمز فولی، خبرنگار آزاد امریکایی است که در سال ۲۰۱۴ توسط تندروان داعش در سوریه کشته شد.

XS
SM
MD
LG