لینک های دسترسی

Breaking News

ادامهٔ تظاهرات در عراق؛ ۱۲۵ نفر زخمی شدند 


صدها نفر از هواداران مقتدا الصدر، روحانی تندرو عراقی، امروز ۳۱ جولای (نهم اسد) برای روز دوم در مقر پارلمان این کشور باقی مانده و علیه فساد اداری و سوی مدیریت سیاسی اعتراض کردند.

وزارت صحت عراق خبر داده است که در جریان برخورد میان اعتراض کنندگان و نیروهای امنیتی، حد اقل ۱۰۰ اعتراض کننده و ۲۵ تن از منسوبین امنیتی زخمی شده اند.

در حالی که حدود ۱۰ ماه از انتخابات عراق می‌گذرد، با وجود مذاکرات جدی میان احزاب مختلف، هنوز حکومت جدید در این کشور تشکیل نشده است.

تحلیلگران می‌گویند مقتدالصدر که زمانی ملیشه‌های ضد امریکا و نیروهای عراقی را رهبری می‌کرد، می‌خواهد با استفاده از تظاهرات تفهیم کند که دیدگاه او باید در تشکیل حکومت آیندهٔ این کشور مد نظر گرفته شود.

این در حالی است که ملل متحد و اتحادیهٔ اروپا از افزایش تنش‌ها در این کشور هشدار داده اند.

نخستین انگیزهٔ که سبب یورش مردم بر پارلمان عراق شد، تصمیم یک گروه شیعهٔ رقیب مقتدالصدر و طرفدار ایران، برای گزینش محمد شیاع السودانی، وزیر کابینهٔ عراق برای سمت صدارت این کشور بود.

عبدالوهاب الجعفری یکی از اعتراض‌کنندگان که یک کارگر است گفت: "ما در انتظار بهترین‌ها بودیم، اما بدترین‌ها نصیب مان شد. سیاستمداران کنونی در پارلمان برای ما هیچ چیزی به ارمغان نیاوردند."

اعتراض کنندگان با وجود هوای گرم در داخل مقر پارلمان در حالی باقی مانده که رضاکاران به آنان سوپ، تخم جوشانده، نان خشک و آب توزیع کردند.

حزب مقتدالصدر در انتخابات پارلمانی عراق، در مقایسه با سایر احزاب بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کرد، اما نتوانست اکثریت را به دست بیاورد.

در ماه جون، ۷۳ تن از قانونگذاران حزب او وظایف شان را به این امیدواری ترک کردند که بنبست فراراه حکومت جدید بشکند. با وجود آنکه استعفای این قانونگذاران سبب شد حزب طرفدار ایران بزرگترین حزب در پارلمان عراق شود، اما روی تشکیل حکومت جدید هنوز هم توافق صورت نگرفته است.

در عراق در حالی مردم بر مقر پارلمان یورش برده اند که در سریلانکا نیز دو هفته پیش، پس از آن که مظاهره کنندگان بر اقامت‌گاه رییس جمهور و صدر اعظم آن کشور یورش بردند، گوتابیا راجا پاکسا، رییس جمهور سریلانکا کشور را ترک کرده و سپس استعفای خود را اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG