لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان عراقی به پارلمان آن کشور یورش بردند


یورش حامیان مقتدی صدر، روحانی با نفوذ شیعه به پارلمان عراق در بغداد، پایتخت آن کشور
یورش حامیان مقتدی صدر، روحانی با نفوذ شیعه به پارلمان عراق در بغداد، پایتخت آن کشور

صدها نفر از حامیان مقتدی الصدر، روحانی با نفوذ شیعه در عراق، روز شنبه ۳۰ جولا‌ی (هشتم اسد) برای دومین بار به پارلمان آن کشور یورش بردند.

مظاهرهٔ حامیان صدر در اعتراض به تلاش گروه‌های مورد حمایت ایران برای تشکیل حکومت در آن کشور صورت گرفته است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول شاهدان گزارش داده است که نیروهای امنیتی عراق برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و بم‌های صوتی استفاده کرده است که در اثر آن چندین نفر زخمی شده اند.

انتظار می‌رفت که نشست پارلمان عراق روز شنبه برگزار شود، اما به دلیل حضور صدها معترض در داخل پارلمان آن کشور، قانونگذاران عراقی حضور نیافتند.

مصطفی الکاظمی، صدر اعظم عراق، با نشر اعلامیه‌ای به نیروهای امنیتی دستور داد تا از مظاهره کنندگان محافظت کنند و در عین حال از معترضان خواست تا مظاهرات خود را مسالمت آمیز حفظ کنند.

معترضان به فراخوان مقتدی الصدر در اعتراض به تشکیل حکومت بعدی که قرار است در چارچوب یک ایتلاف ایجاد شود، دست به اعتراض زدند. حکومت ایتلافی شیعیان که قرار است در عراق شکل بگیرد، از حمایت ایران برخوردار است.

رعد ثابت ۴۱ ساله، یکی از معترضان، گفت:‌"ما امروز آمدیم تا طبقه فاسد سیاسی را حذف کنیم و از برگزاری جلسه پارلمان جلوگیری کنیم و از تشکیل حکومت توسط چارچوب [ایتلافی] جلوگیری کنیم. ما به فراخوان صدر پاسخ دادیم. ما به سمت [منطقهٔ] سبز خواهیم رفت.''

حزب مقتدی الصدر در ماه جون سال روان میلادی از مذاکرات تشکیل حکومت در آن کشور بیرون شد و اعضای حزب اش به طور دسته جمعی از پارلمان آن کشور استعفا دادند. این اقدام موجب شد تا رقبای صدر در پارلمان عراق در اکثریت قرار بگیرند و آنان در ترکیب "چارچوب هماهنگی" که متشکل از گروه های مورد حمایت ایران است، فعالیت شان را برای تشکیل حکومت ایتلافی ادامه دادند.

بر اساس قوانین عراق، اگر یک کرسی پارلمان خالی می‌شود، نامزد دومی که بلندترین آرای را در حوزهٔ انتخاباتی خود به دست آورده است، جایگزین وی می‌شود.

قبل از این نیز صدها تن از حامیان مقتدی الصدر چهارشنبهٔ گذشته، پس از آنکه ایتلافی موسوم به چارچوب هماهنگی "Coordination Framework " محمد السودانی را به عنوان نامزد صدارت آن کشور معرفی کرد، بر ساختمان پارلمان آن کشور یورش برند.

ده ها قانونگذار عراقی که بزرگترین گروه پارلمانی آن کشور را تشکیل می دادند، به تاریخ ۱۲ جون (۲۲ جوزا) به دلیل بن بست سیاسی که از ماه ها به این سو ادامه دارد، استعفا دادند.

در این میان ۷۳ قانونگذار وابسته به مقتدی الصدر، به دستور این روحانی با نفوذ از سمت‌های شان استعفا دادند. این استعفای دسته جمعی در اعتراض به بن بست سیاسی آن کشور صورت گرفته است که هشت ماه پس از انتخابات پارلمانی عراق به وجود آمد و هنوز هم ادامه دارد.

صدر تلاش کرد تا با سایر متحدین، حکومت اکثریت را در کشورش ایجاد کند و رقبای خود را کنار بزند، اما قادر نشد تا دو-سوم اعضای پارلمان آن کشور را گردهم جمع کند و رییس جمهور بعدی عراق را انتخاب کند، گامی که قبل از انتخاب صدر اعظم و تشکیل کابینهٔ آن کشور ضروری پنداشته می‌شود.

مقتدی الصدر پس از مداخلهٔ نظامی امریکا بر عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی بیشتر به خاطر نقش رهبری کنندهٔ شورشیان بر ضد نظامیان ایالات متحده شناخته می‌شود. حزب وی برندهٔ انتخابات اکتوبر ۲۰۲۱ عراق شد.

XS
SM
MD
LG