لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۱۳۵۰۰ زایر افغان امسال در مراسم حج اشتراک می‌کنند


وزارت ارشاد، حج و اوقاف حکومت طالبان می‌گوید که امسال بیش از ۱۳هزار و ۵۰۰ زایر افغان برای ادای مراسم حج عازم عربستان سعودی خواهند شد.

فضل‌ محمد حسینی، رییس روابط عامه و سخنگوی این وزارت روز سه‌ شنبه ۲۴ می (سوم جوزا) به صدای امریکا گفت که آنان کارهای مقدماتی سفر این زایرین را آغاز کرده اند.

پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع بیماری کووید۱۹، عربستان سعودی امسال برای زایرین افغانستان سهمیه داده است.

آقای حسینی گفت که طی دو سال گذشته، ۸۶هزار افغان برای ادای مراسم حج در این وزارت ثبت‌نام کرده اند. به گفتهٔ سخنگوی وزارت ارشاد، حج و اوقاف حکومت طالبان، امسال نوبت زایرینی است که نام‌های شان در صدر فهرست منتظرین قرار دارد.

او گفت: "در سطح وزیران کمیته تشکیل شده تا این پروسه (انتقال زایرین) به شکل خوب مدیریت شود، قراردادهای طیاره باید در داخل صورت گیرد و کار روی سایر قراردادها که در عربستان موضوع جای، نان و ترانسپورت حاجیان است، جریان دارد".

آقای حسینی افزود که احتمال دارد روند انتقال زایرین حج به عربستان سعودی در اواخر ماه جوزا یا اوایل ماه سرطان آغاز شود.

به گفتهٔ وی، عربستان سعودی امسال دو شرط جدید را برای متقاضیان مراسم حج گذاشته که تطبیق واکسین کووید۱۹ است و همچنین عمر متقاضی بیشتر از ۶۵ سال نباشد.

بر اساس اعلام وزارت حج و عمرهٔ عربستان سعودی، امسال یک میلیون زایر از داخل و خارج این کشور می‌توانند در مراسم حج اشتراک کنند.

این وزارت ماه گذشته گفته بود که تمام اقدامات احتیاطی بهداشتی رعایت خواهد شد و زایرین کشورهای خارجی باید آزمایش منفی کووید۱۹ را ارایه کنند.

این در حالی است که سال گذشته به خاطر جلوگیری از شیوع کروناویروس تنها ۶۰ هزار نفر از داخل عربستان سعودی در مراسم حج اشتراک کرده بودند و زایرین از خارج اجازهٔ اشتراک در این مراسم را نداشتند.

یک سال قبل از آن نیز فقط ۱۰۰۰ نفر که از قبل در عربستان سعودی اقامت داشتند، برای اشتراک در مراسم حج انتخاب شده بودند. دو- سوم آنان شهروندان خارجی بودند که از میان ۱۶۰ کشور مختلف برگزیده شده بودند و یک سوم آن را پرسونل نظامی و کارمندان صحی عربستان تشکیل داده بود.

پیش از شیوع کروناویروس، همه ساله در حدود دو میلیون نفر برای ادای فریضه حج به عربستان سعودی مسافرت می‌کردند.

XS
SM
MD
LG