لینک های دسترسی

Breaking News

صد‌ها تراجنسیتی در پاکستان خواهان تامین حقوق اساسی شان شدند


شماری از افراد تراجنسیتی هنگام راهپیمایی برای تامین حقوق شان در شهر کراچی پاکستان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
شماری از افراد تراجنسیتی هنگام راهپیمایی برای تامین حقوق شان در شهر کراچی پاکستان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

صد‌ها تراجنسیتی روز یک‌شنبه ۲۰ نومبر (۲۹ عقرب) در شهر کراچی پاکستان از طریق یک راهپیمایی خواهان تامین حقوق اساسی و برابر و محافظت شان در برابر تبعیض و اظهارات نفرت انگیز شدند.

شاهزاده رای، برگزار کنندهٔ این راهپیمایی گفت:‌ "ما حقوق اساسی را می‌خواهیم که در دسترس همه قرار دارد...ما آموزش می‌خواهیم، ما اشتغال می‌خواهیم، ما در کار سهمیه می‌خواهیم، ما احترام می‌خواهیم، ما در پارلمان کرسی می‌خواهیم."

عیش خان، یکی از فعالان تراجنسیتی در این راهپیمایی گفت: "افراد تراجنسیتی زیر ستم قرار می‌گیرند، کشته می شوند، ما اینجا جمع شده ایم تا حقوق خود را بخواهیم، ما مصمم استیم که حقوق خود را به دست بیاوریم."

عیش خان افزود که معلومات در مورد تراجنسیتی‌ها در نصاب تعلیمی پاکستان اضافه شود. او گفت: "کودکان باید آموزش بی بینند که به ما احترام کنند. این همه حقوق ما بر اساس قانون اساسی است و از حکومت می‌خواهیم از ما محافظت کند. "

این فعال تراجنسیتی افزود: "کافی است. ما بیش از این سرکوب را تحمل نمی‌کنیم. ما به این [سرکوب] خاتمه می‌دهیم. چهار سال قبل، زمانی‌ که پاکستان قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن تبعیض را منع می‌کرد، [این کشور] در خط مقدم حقوق تراجنسیتی‌ها در سطح جهان قرار داشت."

اما این قانون نتواسته است تبعیض را در مقابل این قشر جامعه متوقف کند. اخیراََ حملات زیادی علیه افراد تراجنسیتی در پاکستان انجام شده است. در کمتر از دو ماه، حداقل چهار تراجنسیتی در پاکستان کشته شدند.

سایره مالکانی، یک وکیل مدافع که در این راهپیمایی سهم گرفت، گفت که "این تصور که قانون افراد تراجنسیتی مخالف قانون اساسی یا مخالف اسلام است، کاملاََ نادرست است.کمپاینی بر اساس معلومات نادرست راه اندازی شده است. این قانون در مطابقت کامل حقوق اساسی ما قرار دارد که در قانون اساسی ما تضمین شده است."

پاکستان در سال ۲۰۱۸ قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، حقوق تراجنسیتی‌ها محافظت می‌شود، اما برخی از قانونگذاران و علمای دینی این قانون را مخالف آموزه‌های اسلامی در مورد هویت جنسی می‌دانند.

قانون "حمایت از حقوق تراجنسیتی‌ها" که به عنوان یکی از قوانین مترقی حقوق تراجنسیتی در جهان توسط کمیسیون بین المللی کارشناسان حقوقی استقبال شد، به تراجنسیتی‌ها در پاکستان حق می‌دهد تا هویت جنسی شان را خودشان تعین کنند و یا تغییر بدهند.

مخالفان این قانون ادعا می‌کنند که مادهٔ انتخاب یا تغییر جنسیت غیر اسلامی بوده و می‌تواند راه را برای ازدواج همجنس‌گرایان باز کند. اما فعالان حقوق می‌گویند که از این قانون درک اشتباهی صورت گرفته و به گفتۀ آنان مناظره در مورد آن با "معلومات نادرست" جامعهٔ تراجنسیتی‌ها را بیشتر به خطر می‌اندازد.

XS
SM
MD
LG