لینک های دسترسی

Breaking News

محکمهٔ بین المللی جرایم بزرگترین تیم تحقیقاتی را به اوکراین فرستاد 


محکمهٔ بین المللی جرایم امروز ۱۷ می (۲۷ ثور) یک تیم ۴۲ نفری تحقیقاتی که بزرگترین تیم در تاریخ این محکمه عنوان شده است را به کیف فرستاد تا در مورد اتهامات جنایات جنگی در پی تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، تحقیق کند.

کریم خان، رییس این محکمه گفت که این تیم متشکل از متخصصین طب عدلی، کارمندان حمایوی و تحقیق کنندگان است که با مقامات اوکراینی کار خواهند کرد.

خان افزود که این بزرگترین تیمی است که از زمان ایجاد دفتر او به یک کشور برای تحقیقات فرستاده می‌شود.

آقای خان ضمناً از هالند برای فرستادن شمار زیادی از متخصصین‌اش به این ماموریت‌ سپاسگذاری کرد.

محکمهٔ بین المللی جرایم چهار روز پس از آغاز حملهٔ ۲۴ فبروری روسیه بر اوکراین اعلام کرد که در مورد اتهامات جنایات جنگی و جرایم علیه بشریت در اوکراین تحقیق خواهد کرد.

آقای خان در آن وقت اوکراین را "صحنهٔ جنایت" خواند و سپس از شهرک بوچا دیدار کرد جاییکه بر اساس گزارش‌ها اجساد غیرنظامیان پس از خروج نیروهای روسی در جاده ها دیده شده بود.

پیش از این، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد از مسکو خواسته بود تا با تحقیقات محکمهٔ بین المللی جرایم همکاری کند.

او گفته بود: "من کاملاً از محکمهٔ بین المللی جرایم حمایت می‌کنم و از فدراسیون روسیه می‌خواهم که همکاری با محکمهٔ بین المللی جرایم را بپذیرد."

مقامات اوکراینی کشته شدن غیر نظامیان در شهرک بوچا در نزدیکی کیف، پایتخت اوکراین را نسل کشی خواندند و از محکمه بین المللی جرایم (محکمهٔ هاگ) خواستند تا در مورد تحقیقات کند، اما کرملین می‌گوید که در این کشتارها نقشی نداشته است و آن را "صحنه سازی" و "جعلی" خوانده است.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین،‌ روسیه را به "جرایم جنگی و نسل‌کشی" متهم کرده است، اتهامی که مسکو آنرا رد کرده است.

بر اساس معلومات ملل متحد، پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه تا اکنون بیش از ۲۷۰۰ غیرنظامی در این کشور کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG