لینک های دسترسی

Breaking News

آمار بیجاشدگان داخلی افغانستان ۴۰ درصد کاهش یافته است


در سه ماه گذشته ۶۷ هزار ۸۵۰ شهروند افغان از اثر منازعات مسلحانه از مناطق اصلی شان بیجا شده اند
در سه ماه گذشته ۶۷ هزار ۸۵۰ شهروند افغان از اثر منازعات مسلحانه از مناطق اصلی شان بیجا شده اند

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (UNOCHA)، با نشر گزارشی از کاهش ۴۰ درصدی شمار بیجاشدگان منازعات مسلحانه در افغانستان در سه ماه نخست سال روان میلادی خبر داد.

این گزارش که از اول ماه جنوری تا آخر ماه مارچ امسال تهیه شده، گفته است که ۶۷ هزار ۸۵۰ شهروند افغان از اثر منازعات مسلحانه به تازگی از مناطق اصلی شان بیجا شده اند که در مقایسه با زمان مشابه سال ۲۰۱۶ میلادی، ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سازمان ملل متحد، با نگرانی اعلام کرد که افزایش شورشگری و تشدید ناامنی‌ها، نیازهای بشری موجود را در تگنا قرار داده است.

از جمله تمام بیجاشدگان داخلی جدید، ۱۵ هزار و ۷۳۰ تن آوارۀ داخلی در مناطق دشوار (از لحاظ امنیت و امکانات) به سر می‌برند و این رقم رو به افزایش است.

چهل درصد آوارگان داخلی (۲۷۷۰۰ تن) امسال در افغانستان، در ولایات جنوبی هلمند و ارزگان از مناطق اصلی شان به دلیل شدت ناامنی‌ها بیجا شده اند.

از سوی دیگر، حوادث طبیعی چون سیلاب‌ها در غرب و برخی ولایات دیگر، بیش از سی هزار شهروند افغان را متأثر ساخته است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد گفته است که نیمی از بیجاشدگان داخلی را امسال کودکان تشکیل می‌دهند که برعلاوۀ دسترسی‌نداشتن به آموزش، با تهدیدهای سوء استفاده، استثمار، کار شاقه مواجه اند؛ در حالی که این کودکان به خدمات حمایتی هدفمند نیاز دارند.

به باور این اداره، جمعیت متأثر از جنگ، علاوه از دست‌دادن دارایی‌های شان، به اشکال گوناگون خشونت‌های مبتنی بر جنسیت، ازدواج‌های اجباری و زودهنگام و فشارهای روانی نیز مواجه اند.

سازمان ملل متحد، برای رسیدگی به وضعیت ۵.۷ میلیون افغان نیازمند، ۵۵۰ میلیون دالر به جامعه جهانی فراخوان کمک داده است که از این مبلغ ۹۲ میلیون آن کمک صورت گرفته که ۱.۳ میلیون تن را تحت پوشش قرار داده است.

XS
SM
MD
LG