لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار در بورکینافاسو سبب کشته شدن ۳۵ غیرنظامی شد


نظامیان بورکینافاسو در شمال آن کشور (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
نظامیان بورکینافاسو در شمال آن کشور (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

حکومت موقت نظامی بورکینافاسو روز دوشنبه پنجم سپتمبر (۱۴ سنبله) گفت که در اثر یک انفجار در شمال آن کشور دست کم ۳۵ غیرنظامی کشته و ۳۷ نفر دیگر زخمی شدند.

حکومت موقت این کشور با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این کاروان که توسط قوای امنیتی همراهی می شد، به سمت واگادوگو، پایتخت بورکینافاسو، در حرکت بود، اما یکی از موتر‌های این کاروان در بین مناطق دیجیبو و بورزانگا با مواد انفجاری کنار جاده برخورد کرد.

تندروان اسلامگرا از سال ۲۰۱۵ میلادی به این سو،‌ حملات‌شان را دیجیبو و بورزانگا بر پوسته‌های پولیس و اردوی آن کشور تشدید داده اند.

در یک دههٔ گذشته ناامنی در سراسر ساحل افريقای غربی در حالی افزايش يافته است که گروه‌های وابسته به القاعده و گروه دولت اسلامی یا داعش با تشدید حملات ساحاتی را زیر کنترول خود آورده اند.

حملات گروه‌های تندرو اسلامگر سبب کشته شده هزاران نفر شده و با وجود حضور نیروهای خارجی و قوای حافظ صلح سازمان ملل متحد، بیش از یک میلیون نفر در ساحل افریقای غربی از خانه‌های‌شان بی‌جا شده اند.

سرخوردگی‌ها از حملات دوامدار موجب کودتای نظامی علیه راک مارک کریستین کابورا، رییس جمهور پیشین بورکینافاسو، در ماه جنوری سال روان میلادی شد، اما سطح خشونت‌ها هنوز هم در این کشور بالا باقی مانده است.

به گفتهٔ شورای مهاجران ناروی، تقریباََ از هر ۱۰ نفر در بورکینافاسو یکی آن به دلیل منازعه از خانه‌های‌شان بی‌جان شده اند.

این شورا گفته است که عدم مصوونیت غذایی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ میلادی نیز در این کشور دو برابر شده است.

XS
SM
MD
LG