لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: به مبارزه با قاچاق سلاح از ایران متعهدیم 


وزارت خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که ایران با فرستادن سلاح به گروه‌‌های شورشی در سراسر منطقه،‌ امنیت جهان را تهدید می‌کند و واشنگتن به مبارزه با این تهدید، متعهد است.

پس از آنکه قوای بحری ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) اعلام کرد که محموله اسلحۀ غیرقانونی، به شمول حدود ۱۴۰۰ کلاشنیکوف و ۲۲۶ هزار مرمی را از یک کشتی ماهیگیری بدون بیرق در شمال دریای عرب ضبط کرد، وزارت خارجهٔ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفت که این کشتی تسلیحات غیرقانونی را به شورشیان حوثی در یمن انتقال می‌داد.

این وزارت روز پنجشنبه ۲۳ دسمبر (دوم جدی) گفت که جریان تسلیحات غیرقانونی سبب شده است که حوثی‌ها حملات "ظالمانه‌ای" را در مارب انجام دهند؛ حملاتی که سبب رنج غیرنظامیان یمنی شده است.

در اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ امریکا آمده است که قاچاق سلاح از ایران نشان می‌دهد که چگونه فعالیت‌های زیانبار ایران جنگ در یمن را به درازا می‌کشاند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است: "حمایت ایران از گروه‌های مسلح در سراسر منطقه امنیت جهانی و منطقه‌ای، امنیت نیروها، پرسونل دپلوماتیک و شهروندان ما در منطقه و همچنان شرکای ما در منطقه و سایر جاها را تهدید می‌کند."

بر اساس معلومات رسمی امریکا، در ماه‌های فبروری و می سال جاری، نیروهای امریکایی از کشتی‌های مشابه، ده‌ها میزایل رهبری شدهٔ ضد تانک، هزاران اسلحهٔ تعرضی، صدها ماشیندار و راکت‌های سرشانه‌ای را ضبط کرده اند.

در حال حاضر، جنگ میان ایتلاف به رهبری عربستان سعودی و شورشیان حوثی که از سوی ایران حمایت مالی و تسلیحاتی می‌شوند، ادامه دارد. اما تهران ادعای حمایت از شورشیان حوثی یمن را رد کرده است.

ایتلاف به رهبری عربستان سعودی از حکومت عبدربه منصور هادی که در حال حاضر در عربستان سعودی در تبعید به سر می‌برد، حمایت می‌کند.

در جنگ یمن ۱۳۰ هزار نفر کشته شده است و بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی از جمله ملل متحد،‌ این کشور جنگ‌زده در بدترین بحران بشری به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG