لینک های دسترسی

Breaking News

صندوق بین‌المللی پول در مورد اعطای قرضهٔ بیشتر به پاکستان غور می‌کند


صندوق بین المللی پول می‌گوید که قرار است هیات این نهاد در جریان ماه جاری به پاکستان سفر کند تا در مورد قرضهٔ جدید با مقامات پاکستانی بحث کند.

پاکستان ماه گذشته روند دریافت قرضهٔ کوتاه مدت سه میلیارد دالری را تکمیل کرد، پول نقدی که توانست پراخت‌های خارجی این کشور را تادیه کند. اما شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، تاکید کرد که کشورش به قرضهٔ جدید دراز مدت نیاز دارد.

صندوق بین المللی پول در ایمیلی به خبرگزاری رویترز گفته است که قرار است هیات این نهاد در ماه می بودجهٔ سال مالی ۲۰۲۵، پالیسی‌ها و اصلاحات را تحت یک برنامهٔ جدید برای رفاه مردم پاکستان به بحث بگیرد.

سال مالی پاکستان از ماه جولای آغاز و در ماه جون سال بعدی پایان می‌یا‌بد و بودجهٔ سال مالی ۲۰۲۵ باید پیش از ۳۰ جون ارایه شود.

با آنهم، صندوق بین المللی پول نه تاریخی مشخصی را برای سفر این هیات اعلام نکرده و نه هم در مورد مقدار یا مدت قرضهٔ جدید معلومات ارایه کرده است.

این صندوق گفته است که اصلاحات سریع در پاکستان بیشتر از اندازهٔ قرضه اهمیت دارد.

پاکستان در تابستان گذشته با دشواری تمام توانست از مشکل کمبود نقدینگی بیرون آید و پرداخت‌های خارجی خود را تادیه کند و اقتصاد ۳۵۰ میلیارد دالری این کشور پس از آن ثبات یافت که صندوق بین المللی پول به این کشور قرضهٔ سه میلیارد دالری را منظور کرد.

این امر سبب شد تا تورم در پاکستان از ۳۸ در صد در ماه می سال گذشته به ۱۷ در صد در ماه اپریل امسال کاهش یابد. با آنهم این کشور هنوز هم با مشکل گستردهٔ مالی مواجه است.

پاکستان در یک سال گذشته با کمبود شدید نقدینگی مواجه بوده و یکی از بدترین بحران های اقتصادی خود را تجربه کرده است. این کشور در یک مقطع زمانی با تورم ۴۰ در صد مواجه شده بود.

پیش از این، محمد اورنگزیب،‌ وزیر مالیهٔ پاکستان، در مصاحبه‌ای با رویترز گفته بود که کشورش امیدوار است قرضهٔ دیگری از صندوق بین المللی پول به دست بیاورد.

انتظار دارد پاکستان دست‌کم شش میلیارد دالر پول نقد از صندوق بین المللی پول تقاضا کند و پول اضافی که مقدار آن مشخص نیست را نیز تحت یک برنامهٔ دیگر درخواست کند.

اقتصاد پاکستان به دلیل نبود اصلاحات اساسی مالی و اقتصادی، کاهش ذخیرۀ ارزی، بحران بازپرداخت، افزایش تورم، کاهش بی سابقۀ ارزش روپیه، واحد پول پاکستان، و بی‌ثباتی متداوم سیاسی، با این آزمون‌ها درگیراست.

گروه

XS
SM
MD
LG