لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان با قرار وثیقه به مدت دو هفته آزاد شد


در زمان آزادی عمران خان تدابیر شدید امنیتی در اطراف محکمه اتخاذ شده بود
در زمان آزادی عمران خان تدابیر شدید امنیتی در اطراف محکمه اتخاذ شده بود

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان که روز سه شنبه هفته جاری پس از بازداشت از محکمۀ عالی اسلام‌آباد در توقیف پولیس بود، روز جمعه ۱۲ می (۲۲ ثور) با قرار وثیقه آزاد شد و به خانه رفت.

یک وکیل عمران خان گفت که برای چندین قضیه حقوقی وی، ضمانت مصوونیت از بازداشت داده شده است.

اگرچه محکمۀ عالی اسلام‌آباد دستور آزادی خان را صادر کرد، اما خود خان پس از آزادی در پیامی ویدیویی گفت که پولیس سعی کرده است چند ساعتی او را به بهانه‌های مختلف نگه دارد.

عمران خان می‌گوید پس از آنکه تهدید کرد که اگر آزاد نشود، به همۀ مردم خواهد گفت که او را با زور نگه داشته اند، مقامات او را اجازه دادند تا به خانه‌اش برود.

تدابیر امنیتی شدید روز جمعه در اطراف محکمه اتخاذ شده بود، اما شام‌هنگام صدای تیراندازی در نزدیکی محکمه شنیده شد، ولی مشخص نیست چه کسی و چرا تیراندازی کرده است.

وزارت داخلۀ پاکستان گفته است که تحقیقات را آغاز کرده تا مشخص شود چه کسی تیراندازی کرده است. در این حال در مقابل محکمه، بین پولیس و هواداران عمران خان درگیری فزیکی نیز صورت گرفته است.

بیش از ۱۰۰ دوسیه مختلف علیه عمران خان وجود دارد. تحریک به خشونت، فساد، تروریزم، انتقاد از اردو و نهادهای دولتی اتهاماتی است که صدر اعظم پیشین پاکستان با آن روبه رو است.

ادارۀ ملی احتساب (حسابرسی) پاکستان، روز سه شنبه عمران خان را زمانی بازداشت کرد که برای شنیدن اتهامات به محکمۀ عالی اسلام‌آباد حضور یافته بود.

محکمۀ عالی اسلام‌آباد در قضیه رشوت به مدت دو هفته به خان مصوونیت داد و در برخی موارد تا دوشنبه به او مهلت داده است، اما هنوز معلوم نیست که آیا این رهبر حزب تحریک انصاف دوشنبه آینده دوباره به دادگاه حاضر خواهد شد یا خیر.

عمران خان از تصمیم قوه قضاییه استقبال کرد و گفت که قوه قضاییه تنها وسیله محافظت در برابر "قانون جنگل" در این کشور است.

او گفت: "باید بگویم انتظار من از قوه قضاییه همین بود، زیرا تنها امیدی که بین دموکراسی و جمهوری کیله‌ای باقی مانده، قوه قضاییه است".

همچنان عمران خان گفت که معتقد است نیروهای امنیتی مخالف وی نیستند، اما او افزود که به لوی درستیز اردوی آن کشور قدرت بیش از حد داده شده است.

او افزود: "در این کشور یک نفر در مورد همه چیز تصمیم می‌گیرد و همین‌گونه است، نه نهادهای امنیتی، بلکه فقط لوی درستیز اردو است".

اما عمران خان از کسی نام نبرد. دفتر روابط عامۀ اردوی پاکستان تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده است.

در همین حال، رنا ثناالله، وزیر داخلۀ پاکستان گفت که به حکم محکمه در مورد آزادی عمران خان احترام می‌گذارد، اما نگفت که آیا تلاشی برای بازداشت دوباره وی صورت خواهد گرفت یا خیر.

وزیر داخلۀ پاکستان هشدار داد، کسانی که پس از بازداشت عمران خان به خشونت دست زدند، از چنگال قانون فرار نخواهند توانست.

تاکنون ده تن از هواداران عمران خان در اعتراضات کشته و ده‌ها تن دیگر بازداشت شده اند. بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۲۰۰ افسر پولیس نیز در این درگیری‌ها زخمی شده اند.

عمران زمانی آزاد و به شهر لاهور عازم خانه‌اش شد که فضل‌الرحمان، رهبر احزاب ایتلاف حاکم، گفت که هوادارانش روز دوشنبه در مقابل محکمۀ عالی تحصن خواهند کرد.

محکمۀ عالی پاکستان بازداشت عمران خان را غیرقانونی اعلام کرده است. اما فضل‌الرحمان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "محکمۀ عالی (Supreme Court) و محکمۀ عالی اسلام‌آباد (High Court) به یک مرد فاسد مصوونیت دادند."

شهباز شریف، صدر اعظم کنونی پاکستان نیز روز جمعه در جلسه کابینۀ حکومت گفت که پرونده فساد واقعی علیه عمران خان وجود دارد و افزود که قوه قضاییه او را نجات داد.

عمران خان متهم به تحریک مردم به خشونت علیه پولیس و مقامات دولتی است. روز پنجشنبه، اتهام تروریستی دیگری نیز علیه وی مطرح شد، زیرا گفته می‌شود که او پیروان خود را به خشونت تحریک کرده است، اما خان پس از آزادی گفت که از خشونت هوادارانش اطلاعی ندارد.

همچنین اداره ملی حسابرسی پاکستان اتهامی دیگر نیز بر رییس حزب تحریک انصاف وارد کرده است و آن اینکه عمران خان به ارزش میلیون‌ها دالر ملک را در ازای سود به یک تاجر بزرگ املاک واگذار کرده است.

XS
SM
MD
LG