لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان در نخستین سفر خارجی به عربستان رفت


عمران خان، صدر اعظم پاکستان، روز سه شنبه (۱۸ سپتامبر) به عربستان سعودی سفر کرد. پس از احراز کرسی صدارت، این نخستین سفر خارجی آقای خان است.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که عمران خان در سفر به عربستان با سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ملاقات کرده و در مورد مسایل دو جانبه صحبت خواهد کرد.

انتظار می‌رود که عمران خان در این سفر خواستار مساعدت اقتصادی از عربستان سعودی، متحد دیرینۀ پاکستان، شده و از گرفتن بستۀ دیگر مساعدت مالی از صندوق بین المللی پول پرهیز کند.

در چند ماه گذشته پاکستان دستخوش بحران شدید مالی بوده و روپیۀ پاکستان به گونۀ بی پیشینه در مقابل دالر امریکایی ارزش خود را باخته است.

تحلیلگران می‌گویند که پاکستان که از سال‌های ۱۹۸۰ تا کنون ۱۲ بار از صندوق بین المللی پول مساعدت مالی گرفته است، شاید با بحران موجود مالی بار دیگر دست به دامن این نهاد مالی جهانی دراز کند.

در سال ۲۰۱۴، شش ماه پس از آنکه پاکستان آخرین بستۀ مالی را از صندوق بین المللی پول دریافت کرد، عربستان سعودی مبلغ ۱.۵ میلیارد دالر به پاکستان قرضه داد که بخشی از آن پول صرف حفظ ثبات ارزش روپیۀ پاکستانی در بازار اسعار شد.

عمران خان در حالی به عربستان سعودی سفر می کند که ریاض روز دوشنبه (۱۷ سپتامبر) مبلغ ۱۱ میلیارد دالر از یک نهاد مالی جهانی قرضه گرفت.

XS
SM
MD
LG