لینک های دسترسی

Breaking News

اظهارات جدید صدراعظم پاکستان در مورد خط دیورند


عمران خان، صدراعظم پاکستان روز گذشته ۲۳ سپتمبر (اول میزان) در جریان صحبت در یک نهاد امریکایی در شهر نیویارک با اشاره به خط دیورند گفت که "خط دیورند، خطی است که توسط انگلیس ها ایجاد شده – مرزی در آنجا وجود ندارد."

با آن هم، آقای خان بدون این که از دیورند را مرز غیررسمی میان دو کشور بخواند، علاوه کرد که به دلیل موجودیت اتهامات پیرامون این که گویا شورشیان از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند، "مرز" را حصارکشی می‌کند.

صدر اعظم پاکستان همچنان اشاره کرده است که ۲.۷ میلیون مهاجر افغان در پاکستان زیست دارد و برای حکومت پاکستان دشوار است رفت و آمد در مسیر مرز را کنترول کند.

او گفته است که اگر تقاضا چنین باشد که تردد افراد کاملاً توقف یابد، باید مهاجرین افغان به کشور شان برگردند.

این در حالی است که در این اواخر بحث خط دیورند و مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان پس از گشایش ۲۴ ساعته گذرگاه تورخم یک بار دیگر گرم شد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی شمشاد گفت که تصمیم گیرنده در خصوص خط دیورند، مردم افغانستان است و بدون اجازه ملت هیچ حکومتی حق تصمیم گیری در این مورد را ندارد.

این در حالی است که حکومت افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از گروه های دهشت افگنی متهم کرده و گفته است که پناهگاه های امن این گروه ها در پاکستان موقعیت دارد.

صدراعظم پاکستان همچنان اتهاماتی را رد کرد که گویا پاکستان دلیل عدم پیروزی ایالات متحده در افغانستان است.

او گفت که در جریان ملاقات اش با رییس جمهور ایالات متحده گوشزد خواهد کرد که اگر ایالات متحده در ۱۹ سال جنگ نتوانست پیروز شود در ۱۹ سال دیگر نیز نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG