لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: ۸۰۰هزار زن و دختر در افغانستان به سوتغذیه مبتلا اند


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) از افزایش ۵۰ درصدی مادران و دختران نوجوان مبتلا به سوتغذیه در افغانستان خبر داد.

زیوایی موریرا، مشاور تغذیه در بخش جنوب آسیای این صندوق روز دوشنبه ۲۰ مارچ (۲۹ حوت) با نشر یک پیام ویدیویی گفته است که در حال حاضر، ۸۰۰هزار زن و دختر نوجوان در افغانستان دچار سوتغذیه استند که این آمار افزایش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

او که در یک مرکز تحت پوشش یونیسف در ولسوالی نادعلی هلمند فعالیت می‌کند، گفته است که آنان به مادران و کودکان دچار سوتغذیه خدمات ارایه می‌کنند تا وضعیت آنان بهبود یابد.

موریرا گفته است که صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان در افغانستان می‌تواند به حمایت از این زنان برای جلوگیری از سوتغذیه با ریزمغذی‌ها، به علاوه آهن و فولیک‌اسید برای کم‌خونی، ادامه دهد.

به گفتۀ این مقام یونیسف، مشکل سوتغذیه در افغانستان بسیار حاد است و برای جلوگیری از بیشترشدن آمار مبتلایان و ارایه خدمات وقایوی در این کشور، به ۱۸۶ میلیون دالر نیاز است.

این ادارۀ ملل متحد گفته است که این بودجه برای خرید مواد مورد نیاز و وقایه، درمان ۸۷۵هزار کودک مبتلا به سوتغذیهٔ شدید و آموزش و مشوره به زنان باردار و شیرده در مورد تغذیه مناسب هزینه خواهد شد.

پیش از این، یونیسف گفته بود که بیش از ۲.۸ میلیون دختر و زن جوان در افغانستان از سوتغذیه، کمبود مواد غذایی حیاتی و کم‌خونی رنج می‌برند.

یونیسف از جامعۀ جهانی خواسته است که برای تضمین تغذیه مناسب برای زنان و دختران نوجوان در افغانستان گام بردارد و تاکید کرده که سرمایه‌‌گذاری در برنامه‌های تغذیه مورد نیاز برای زنان و دختران جوان می‌تواند این روند را معکوس کند.

همچنان برعلاوۀ زنان، بر اساس آمار صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان، ۸۷۵هزار کودک در افغانستان به سوتغذیه شدید مبتلا استند.

برنامه جهانی غذا به تاریخ ۲۶ جنوری (ششم دلو) گفت که موارد سوتغذیه در افغانستان به بلندترین سطح رسیده و نیمی از کشور در طول سال گرسنگی شدید را تحمل می‌کنند.

تسلط طالبان در اگست ۲۰۲۱ که با توقف کمک‌های خارجی، تحریم‌های مقامات این گروه، توقف انتقالات بانکی و راکدشدن میلیاردها دالر ذخایر ارزی افغانستان همراه بود، میلیون‌ها افغان را به فقر و گرسنگی کشاند.

این در حالی است که دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) در یک گزارش تازه گفته است که افغانستان با یک بحران بشردوستانه بی‌سابقه با خطر بسیار واقعی سقوط سیستمی و فاجعه انسانی مواجه است، طوری که ۱۷ میلیون نفر در این کشور با گرسنگی حاد مواجه اند.

اوچا گفته است که در سال روان میلادی ۲۸.۳ میلیون نفر (دو سوم جمعیت افغانستان) برای زنده ماندن به کمک‌های بشری نیاز خواهند داشت، چون این کشور سومین سال متوالی خشکسالی و دومین سال رکود اقتصادی شدید را تجربه می‌کند.

XS
SM
MD
LG