لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش موارد ابتلا به هپاتیت مرموز در کودکان


مقامات سازمان جهانی صحت می‌گویند در حالی موارد غیرقابل توضیح هپاتیت را در کودکان در چند کشور اروپایی و ایالات متحده بررسی می‌کنند که موارد مشکوک به دست‌کم ۳۰۰ مورد در سراسر جهان افزایش یافته است.

این بیماری مرموز دستکم منجر به یک مورد مرگ مستقیم و چهار مورد مرگ غیرمستقیم شده ‌است.

طارق یاشارویچ، سخنگوی سازمان جهانی صحت در نشستی خبری گفت که تا اول ماه می دست‌کم ۲۲۸ مورد تأیید شده است و ۵۰ مورد دیگر نیز تحت بررسی است.

بیش از ۲۰ کودک امریکایی در ۱۰ ایالت از جمله نیویارک، به این بیماری مبتلا شده‌اند که علایمی از جمله تب، خستگی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، ادرار تیره و درد مفصلی به همراه داشته‌است.

یافته‌ها حاکی از آن است که برخی از بیماران نیاز به پیوند کبد پیدا کرده اند و در این میان نیز یک کودک در ایالت وسکانسن جان باخته است.

سازمان جهانی صحت می‌گوید بیماران از یک ماه تا ۱۶ سال سن دارند و عوامل رایج هپاتیت به عنوان عوامل این بیماری مشکوک رد شده‌اند. از همین رو، کارشناسان این بیماری را هپاتیت «با منشأ ناشناخته» نام گذاشته‌اند. با این حال این ادعا مطرح شده که هپاتیت مرموز می‌تواند به ادینوویروس که عامل سرماخوردگی رایج است نیز ربط داشته باشد.

در حال حاضر بریتانیا با ثبت ۱۴۵ مورد هپاتیت مرموز در جهان پیشتاز است و پس از آن امریکا، اسپانیا و اسراییل قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در اندونیزیا سه کودک ۲، ۸ و ۱۱ ساله در ماه اپریل پس از احتمال ابتلا به هپاتیت جان خود را از دست دادند.

موارد دیگری نیز در جاپان و همچنین در سنگاپور در حال بررسی هستند. در جاپان، یک نوزاد ۱۰ ماهه با علایم هپاتیت در بیمارستان بستری شده است.

سازمان جهانی صحت می‌گوید هنوز مشخص نیست که آیا موارد هپاتیت افزایش یافته است یا آگاهی در مورد این بیماری که معمولاً تشخیص داده نمی‌شود، بالا رفته است.

در‌کل، ۵۰ نوع ادینوویروس مختلف شناخته‌شده است که به ندرت باعث ایجاد هپاتیت در کودکان سالم می‌شوند.

کارشناسان صحی همچنین در حال بررسی علل دیگر این بیماری مرموز مانند ظهور یک سویه جدید ادینوویروس، سابقه ابتلا به کووید-۱۹ و یا هر دو مورد به طور همزمان هستند.

XS
SM
MD
LG