لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از افزایش کشت مواد مخدر در هرات


نگرانی از افزایش کشت مواد مخدر در هرات
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:24 0:00

شرح بیشتر را در این گزارش دنبال کنید.

افزایش بارش باران و رفع خشکسالی در ولایت هرات باعث شده تا امسال میزان کشت تریاک در این ولایت غربی ۲۰ درصد افزایش یابد.

مسوولان ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات می گویند بیشتر دهقانانی که به کشت خشخاش روی آورده اند، در ساحات زیر نفوذ مخالفان مسلح دولت زندگی می کنند.

سید محمد سادات، سرپرست ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات می گوید که خشکسالی و کمبود آب در سال گذشته باعث شده بود تا کشت مواد مخدر در این ولایت کاهش یابد.

سید محمد سادات گفت: "در جریان سال روان خورشیدی و به علت بارش زیاد باران و رفع خشکسالی این نگرانی بوجود آمده که در برخی ولسوالی های نا امن دهقانان دست به کشت مواد مخدر برای درآمد بیشتر بزنند."

اعضای شورای ولایتی هرات نیز افزایش ساحات زیر کشت کوکنار را دلیلی بر بلند رفتن شمار افراد معتاد به مواد مخدر در این ولایت عنوان می کنند.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات از حکومت به گونه جدی می خواهد تا برنامه تخریب مزارع کوکنار را روی دست بگیرد.

آقای طاهری به گزارشگر صدای امریکا در هرات گفت: "باید آگاهی رسانی به دهقانان بیشتر شود و کشت های بدیل جایگزین شود اما متاسفانه اینکار صورت نگرفته و به باور من امسال نیز مردم به کشت بیشتر مواد مخدر روی خواهند آورد."

از سوی دیگر آگاهان امور بر این باورند که کمک های جامعه جهانی و برنامه های حکومت افغانستان در راستای جلوگیری از کشت مواد مخدر در این کشور موثر نبوده و گروه های مختلف از کشت مواد مخدر در افغانستان سود می برند.

عبدالقادر کامل، آگاه امور می گوید که متاسفانه در جریان هفده سال گذشته با وجود کمک زیادی که به افغانستان آمد هیچ کاری برای از بین بردن مواد مخدر صورت نگرفته است.

مسوولان ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات می گویند که امسال ساحات زیر کشت تریاک در این ولایت به بیش از ۳۰۰ هکتار زمین می رسد. سال گذشته ساحات زیر کشت خشخاش در این ولایت بیشتر از دوصد هکتار زمین بود.

XS
SM
MD
LG