لینک های دسترسی

Breaking News

جایگاه نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری امریکا


رای‌دهندگان امریکایی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا، افزون بر نامزدان دموکرات و جمهوریخواه، به احتمال زیاد گزینۀ انتخاب یک یا بیشتر نامزد مستقل یا به عبارۀ دیگر نامزد گروه سوم را نیز خواهند داشت.

نشانه‌هایی وجود دارد که این گروه سوم که تا کنون ناشناخته باقی‌مانده است، در تعیین سرنوشت و نتایج انتخابات نقش خواهد داشت؛ آن گونه که در انتخابات سال ۲۰۰۰، حضور رالف نادر نامزد حزب سبز، رقابت تنگاتنگ میان الگور و جورج بش را به سود آقای بش تمام کرد.

نظام انتخاباتی در ایالات متحده در مقایسه با اکثر نظام‌های دموکراتیک، تفاوت‌های خاص خود را دارد. در ۴۸ ایالت از ایالت‌های ۵۰ گانۀ امریکا، هر نامزدی که بیشترین آرای ایالت را داشت، تمام آرای آن ایالت را از آن خود می‌کند.

این وضعیت بیشتر فضای دو قطبی سیاسی را ایجاد می‌کند که در آن رای‌دهندگان اغلباً گزینۀ انتخاب یکی از نامزدان دو حزب عمدۀ سیاسی – دموکرات و جمهوریخواه- را در اوراق رای‌دهی دارند.

نامزدان مستقل یا دستۀ سوم همواره در انتخابات امریکا نقش اندک و حاشیه‌ای داشته اند. تنها در انتخابات ۱۹۱۲ امریکا تیودور روزولت، نامزد دستۀ سوم بود که پس از ودرو ویلسن، نامزد دموکرات در جایگاه دوم قرار گرفت.

سامارا کلار، استاد علوم سیاسی در پوهنتون اریزونا که تحقیقی را در مورد رای‌دهندگان مستقل یا غیرحزبی انجام داده است، به صدای امریکا گفت که در انتخابات ۲۰۲۰ حضور نامزدان مستقل که گرایش دموکراتیک دارند اثرگذارتر از نامزدان مستقل با گرایش جمهوریخواه خواهد بود و در نهایت حمایت رای‌دهندگان مستقل را به سمت نامزد دموکرات سوق خواهد داد.

جستین اماش، نمایندۀ مستقل از ایالت میشیگن که در گذشته جمهوریخواه بود و احتمال می‌رود که در انتخابات آیندۀ امریکا به صفت نامزد مستقل رقابت کند، ممکن دونالد ترمپ، رییس جمهور کنونی امریکا و نامزد حزب جمهوریخواه را در انتخابات ۲۰۲۰ به آزمون بکشد.

دان بلانکنشیپ، نامزد مستقل دیگری است که در کم از کم ۱۵ ایالت با نامزدان دموکرات و جمهوریخواه رقابت خواهد کرد.

گمانه زنی‌هایی وجود دارد که تلسی گابارد، نمایندۀ هاوایی در کانگرس امریکا که در آغاز از حزب دموکرات وارد کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ شده بود، در انتخابات به صفت نامزد مستقل رقابت کند.

شماری از سیاستمداران دموکرات امریکا به شمول هلری کلنتن، وزیر خارجۀ پیشین و نامزد ریاست جمهوری امریکا در انتخابات ۲۰۱۶ بر برخی نامزدان مستقل تاخته و حضور آنان را به سود روسیه خوانده است.

هلری کلنتن گفته است که خانم گابارد به اشارۀ روسیه وارد کارزار انتخاباتی شده است. خانم کلنتن همچنین جیل شتاین، نامزد حزب سبز را که به صفت نامزد مستقل در انتخابات رقابت خواهد کرد "سرمایۀ روسیه" عنوان کرده است.

دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا یکی از مسایل عمدۀ پس از انتخابات بود و اینک در آستانۀ انتخابات ۲۰۲۰ نگرانی‌های جدی از این ناحیه وجود دارد.

ستیفن لوید ویلسن، استاد علوم سیاسی در پوهنتون نوادا به این باور است که حضور نامزد سوم یا مستقل در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا هرج و مرجی را ایجاد خواهد کرد که برای روسیه جذاب خواهد بود تا از آن طریق روند و نهادهای دموکراتیک امریکا را بی اعتبار جلوه دهد.

آقای ویلسن با اشاره به کمپاین تبلیغاتی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا می‌گوید که در انتخابات ۲۰۲۰ این کشور نیز خطر کمپاین گستردۀ تبلیغاتی روسیه در شبکه‌های اجتماعی متصور است و احتمالاً بیشتر این تبلیغات به سود یک نامزد مستقل خواهد بود.

XS
SM
MD
LG