لینک های دسترسی

Breaking News

ملاقات صدراعظم هند با رئیس جمهور افغانستان


حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و من موهن سِنگ صدراعظم هندوستان حین معاینۀ گارد در ارگ ریاست جمهوری افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و من موهن سِنگ صدراعظم هندوستان حین معاینۀ گارد در ارگ ریاست جمهوری افغانستان

من موهن سنگ صدراعظم هند می گوید مرگ اسامه بن لادن رهبر القاعده "فرصت بی نظیری" را به کشورهای منطقه برای کار جهت استقرار صلح فراهم می کند.

آقای سنگ طی دیداری در افغانستان از هند، پاکستان و افغانستان خواست تا برای ختم تهدید دهشت افگنی با همدیگر کارکنند.

صدراعظم هند همچنین تحقیقات درمورد چگونگی زندگی مخفی اسامه بن لادن در پاکستان قبل از کشته شدن وی توسط قوای امریکایی، تقاضا کرد.

او گفت این کار بدگمانی ها در کابل و دهلی جدید را افزایش داده است که اسلام آباد از دهشت افگنانی حمایت میکند که حکومت های هند و افغانستان را هدف قرار می دهد.

صدراعظم هند همچنین به حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان گفت که هند و افغانستان در پیشرفت و انکشاف شریک همدیگرند.

آقای سنگ بر همبستگی کشور خود با افغانستان تاکید ورزید و گفت هند با قدرت از خواست مردم افغان به صلح و مصالحه حمایت می کند.

وقتی از آقای کرزی سوال شد که آیا ممکن است مرگ بن لادن تسریع کننده در امر خروج قوای ائتلاف ازافغانستان باشد، کرزی گفت "جامعه بین المللی در افغانستان باقی خواهند ماند و در افغانستان فعال خواهند بود. تنها تغییر ... برای آنها این است که بفهمند جنگ علیه دهشت افگنی در خانه های افغان ها نیست."

طی این دیدار، رهبر هند همچنین کمک 500 ملیون دالر را به افغانستان وعده داد. این مبلغ پول برعلاوۀ بیش از یک میلیارد و سه صد ملیون دلاری است که هند تا کنون برای کمک به اعمار مجدد پارلمان، شاهراه ها، شفاخانه ها وشبکۀ انرژی به افغانستان تعهد کرده است.

صدراعظم هند آخرین بار در سال 2005 به افغانستان سفر کرده بود. آقای کرزی چندین بار از دهلی جدید دیدن کرده است، که تازه ترین دیدار وی درماه فبروری سال روان بود.

XS
SM
MD
LG